زمان مطالعه: 5 دقیقه

ضخامت مناسب کفپوش اپوکسی

ضخامت مناسب کفپوش اپوکسی بسیار مهم است. این ضخامت با توجه به یک سری موارد تعیین می شود و تاثیر مستقیمی بر کیفیت و دوام کفپوش اپوکسی دارد. این ضخامت می تواند هزینه کفپوش اپوکسی را متناسب با آن افزایش دهد، بنابراین باید به دقت بررسی شود. قبل از اینکه در مورد ضخامت کفپوش اپوکسی صحبت کنیم، از نظر فنی بهتر است بررسی کنیم که در بین لایه های متعدد کفپوش اپوکسی کدام لایه در ضخامت موثر است.

بیشتر بخوانید مقاله ضخامت مناسب کفپوش اپوکسی : قیمت کفپوش سه بعدی در منزل 

مناسب کفپوش اپوکسی

ضخامت کفپوش اپوکسی از نظر فنی

  • پرایمر اپوکسی

 این لایه به عنوان اولین لایه پس از آماده سازی سطح اجرا می شود و عموماً به داخل بتن نفوذ می کند و ضخامتی در سطح ایجاد نمی کند و فقط باعث بهبود چسبندگی و اشباع قدرت جذب بتن می شود.

  • لایه میانی کفپوش اپوکسی

 این لایه کلیدی ترین لایه است زیرا علاوه بر ایجاد سطحی صاف و پرکردن ترک ها و سوراخ های احتمالی، مقاومت مکانیکی و فشاری کفپوش اپوکسی را تعیین می کند. لازم به ذکر است که در یک کفپوش اپوکسی مناسب، مقاومت فشاری و چسبندگی مهمترین انتظار می باشد و با توجه به اینکه به عنوان مثال کفپوش اپوکسی هرگز تحت کشش قرار نمی گیرد (به جز بر روی درزهای بتنی)، مقاومت کششی زیادی نمی خواهیم.

لایه میانی ترکیبی از رنگ اپوکسی و سیلیس دانه بندی شده است که در هنگام اجرا و عموماً به نسبت یک به چهار به یک به سه مخلوط می شود.

  • لایه رویی کفپوش اپوکسی

 بسته به روش اجرای لایه رویی توسط غلتک یا کاردک، ضخامت لایه رویی از 300 میکرون تا 1000 میکرون متغیر است و افزایش ضخامت باعث افزایش هزینه می شود که با توجه به رویه گرانتر است. رنگ این مورد با همان ضخامت 300-1000 میکرون بهینه شده است.

بنابراین بیشتر ضخامت کفپوش اپوکسی توسط لایه میانی تامین می شود. اما سوال اساسی این است که چه ضخامت کفپوشی برای چه کاربردی بهینه و مناسب است.

در پاسخ به سوال فوق باید گفت که برای چسبندگی بهتر، مقاومت مکانیکی بهتر، پرکردن سوراخ ها و ترک ها در بتن و جلوگیری از جمع شدگی بتن، لازم است یک لایه میانی از ترکیب رنگ اپوکسی و سیلیس دانه بندی شده اعمال شود؛ زیرا استفاده از رنگ رویه بدون ترکیب با سیلیس روی آستر عموماً چسبندگی کمی دارد، اما این ادعا که «هرچه لایه میانی ضخیم‌تر باشد و در نتیجه ضخامت کل کفپوش بیشتر باشد، بهتر است» اشتباه است  زیرا باعث افزایش معنا نمی شود. داشتن خواص فقط هزینه را افزایش می دهد. بنابراین در هنگام اجرای لایه میانی فقط میزان مصرف و ضخامت در نظر گرفته می شود که علاوه بر صاف شدن سطح، تمامی ترک ها و سوراخ ها پوشانده شده و سطح بتن ترمیم و یکنواخت می شود.

چه ضخامت کفپوشی مناسب من است؟

با توجه به میزان ترافیک عبوری از روی کفپوش، به طور کلی کفپوش‌ها را به 3 دسته نازک، ضخیم و فوق ضخیم دسته بندی می‌کنند. در ادامه جزییات این سه دسته بندی را مشاهده می‌کنیم.

با توجه به میزان ترافیک عبوری از روی کفپوش، به طور کلی کفپوش ها را به 3 دسته نازک، ضخیم و فوق ضخیم طبقه بندی می کنند. در ادامه جزئیات این سه دسته را مشاهده می کنیم.

  • پوشش نازک اپوکسی در محیط با ترافیک کم

یک لایه نازک کفپوش اپوکسی کافی است تا کفپوش های کم تردد بدون نیاز به تعمیر و نگهداری عالی به نظر برسند. بنابراین اگر در حال بازسازی کف پارکینگ خود هستید، یا اگر گاراژ خود را به عنوان بخشی از فضای زندگی خود محصور می کنید، یک کفپوش اپوکسی پارکینگی نازک 4 تا 6 میلی متری انتخاب خوبی است.

اگر در حال بازسازی کفپوش در کسب و کار خود هستید و می خواهید چیزی آسان برای نصب داشته باشید که در راهروها، در انبارها یا اتاق استراحت شما خوب به نظر برسد، یک کفپوش اپوکسی نازک تر عالی به نظر می رسد و همچنان نسبتاً بادوام خواهد بود.

اپوکسی های مبتنی بر آب دارای تعداد مواد جامد بسیار کمتری هستند و بنابراین به اندازه کافی بادوام نیستند، اما اگر با بودجه کمی کار کنند مقرون به صرفه تر هستند. یک راه خوب برای افزایش ضخامت کفپوش اپوکسی این است که یک لایه زیرین یا پوشش پرایمر ضخیم نصب کنید و سپس روی آن یک پوشش اورتان قرار دهید که می تواند برای افزایش ضخامت استفاده شود.

بیشتر بخوانید مقاله ضخامت مناسب کفپوش اپوکسی : کفپوش اپوکسی

ضخامت مناسب کفپوش اپوکسی

  • پوشش اپوکسی ضخیم در محیط با ترافیک متوسط

اگر کفپوش اپوکسی را در منطقه ای با تردد بالاتر قرار می دهید، اگر می خواهید کف اپوکسی ضخیم تری برای مقاومت در برابر سایش داشته باشید، به کفپوش اپوکسی ضخیم تری نیاز خواهید داشت. محبوب ترین کفپوش های اپوکسی برای مشاغل 10-20 میلی متر ضخامت دارند و معمولاً از یک سیستم 2-3 لایه تشکیل شده اند.

یک پرایمر، یک پوشش پایه با ساختار بالا و یک لایه پوششی. پوشش ضخیم تر به کف، ظاهری محکم می دهد و به ایجاد یک سیستم کفپوش جذاب و بسیار بادوام کمک می کند.

  • پوشش اپوکسی فوق العاده ضخیم در محیط پر ترافیک

اگر یک انبار تجاری، ماشین‌فروشی یا سایر فضاهای تجاری صنعتی دارید، ممکن است برای استفاده از ماشین‌آلات سنگین، نشت مواد شیمیایی و تردد وسایل نقلیه به کفپوش اپوکسی بسیار ضخیم‌تر، تا 125 میلی‌متر نیاز داشته باشید.

در بسیاری از موارد، مقرون به صرفه ترین و بادوام ترین پوشش، دوغاب اپوکسی است که یک مخلوط ملات اپوکسی 3 قسمتی (A، B، سنگدانه، معمولاً ماسه) است. این یک مخلوط دوغاب ایجاد می کند که روی زمین ماله می شود و یک پوشش پایه بسیار بادوام ایجاد می کند. سپس یک لایه رویی برای محصور کردن و محافظت از کف اعمال می شود و به آن جذابیت زیبایی می بخشد.

ضخامت پوشش‌ها به دو دسته‌ی ضخامت‌ تّر و ضخامت خشک تقسیم می‌شود.

  1. ضخامت تَر کفپوش اپوکسی| پوشش کف رزینی:

همانطور که می دانید انواع کفپوش های رزینی به صورت دو یا سه قسمتی و به صورت مایع به مشتری تحویل داده می شود. پیمانکار کف سازی یا پیمانکار نصب کفپوش، متریال کفپوش رزینی را تهیه کرده و طبق دستورالعمل نصب کفپوش، کفپوش را در محل مورد نظر انجام می دهد. بنابراین در زمان نصب و اجرای کفپوش رزینی، ماده در حالت مایع قرار می گیرد و در اثر واکنش شیمیایی که پس از اختلاط اجزا آغاز می شود، به حالت جامد تبدیل شده و سطحی جامد و بدون درز ایجاد می کند. بر این اساس منظور از ضخامت مرطوب، ضخامت پوشش کف در زمان اجرای آن است که همچنان مایع است.

  1. ضخامت خشک کفپوش اپوکسی| پوشش کف رزینی:

پس از خشک شدن کفپوش اعمال شده از اصطلاح ضخامت خشک استفاده می شود. قابل ذکر است که به دلیل مکانیسم های مختلف خشک کردن که در برخی موارد با انقباض کفپوش همراه است و همچنین فرمولاسیون کفپوش مورد نظر (وجود مواد آلی فرار در فرمولاسیون)، ضخامت مرطوب معمولاً نسبت به ضخامت خشک کفپوش بیشتر است.

بر اساس طبقه بندی انجام شده در استانداردهای بین المللی، کف های رزینی بر اساس ضخامت به 8 دسته مختلف تقسیم می شوند. به طور کلی به انواعی که دارای تعداد لایه کمتر و در نتیجه ضخامت کمتر (کمتر از 1 میلی متر) هستند، کفپوش کف و انواعی که دارای لایه های بیشتر و ضخامت بیشتری هستند، کفپوش می گویند. از کفپوش ها برای آب بندی سطح و جلوگیری از ایجاد گرد و غبار در محیط برای مصارف سبک و متوسط ​​(تردد مردم، چرخ دستی و …) استفاده می شود. در حالی که کف های رزینی (ضخامت 1 تا 6+ میلی متر) برای مصارف سنگین و فوق سنگین (ماشین های سنگین، سقوط اجسام سنگین، تردد زیاد و غیره) توصیه می شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ضخامت کفپوش اپوکسی تابعی از استفاده نهایی آن است.

بیشتر بخوانید مقاله ضخامت مناسب کفپوش اپوکسی : قیمت کفپوش اپوکسی اصفهان 

ضخامت مناسب کفپوش اپوکسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما