زمان مطالعه: 4 دقیقه

کفپوش اپوکسی از جمله کفپوش‌های صنعتی است که کاربردهای متعددی دارد، از جمله کفپوش انبارها، نقاط پرتردد، پارکینگ، مراکز بهداشتی و آزمایشگاهی. اپوکسی به قدری مقاوم است که وزن و حرکت ماشین آلات سنگین را تحمل کند. یکی از مهم‌ترین مزایای این کفپوش صنعتی مراقبت و نگهداری از آن است چرا که تمیز کردن کفپوش اپوکسی بسیار ساده است و نیاز به ابزار یا مواد خاصی ندارد. در این مقاله شما را با روش‌هایی برای تمیز کردن کفپوش اپوکسی آشنا خواهیم کرد.

 

تمیز کردن کفپوش اپوکسی

سطح را از آلودگی و آشغال‌های ریز و درشت پاک کنید

با تردد روزمره ممکن است آلودگی‌های ریز و درشتی روی سطح باقی بماند که اگر از روی سطح پاک نشود به مرور زمان می‌تواند موجب ایجاد خط و خش روی کفپوش شود. بنابراین مهم است که پیش از هر چیزی کفپوش به طور روزانه از این آلودگی‌ها پاک شود. بخصوص اگر کفپوش اپوکسی را برای اماکن پرتردد نظیر پارکینگ انتخاب کرده‌اید باید بیشتر مراقب آلودگی‌هایی که همراه ماشین وارد پارکینگ می‌شوند و روی کفپوش می‌نشینند باشید. اما نگران نباشید این کار بسیار ساده است، برای از بین بردن این آلودگی‌ها و گردغبار روزانه از روی سطح کافیست از یک جارو با برس نرم یا یک جاروی مکنده استفاده کنید.

 

لکه‌های مواد شیمیایی را پاک کنید

با توجه به اینکه کفپوش اپوکسی شما در چه فضایی اجرا شده است، مراقبت‌ها و تمیز کردن آن با مراحل مختلفی انجام می‌شود. اما در هر شرایطی ممکن است لکه‌های چربی، روغن، یا هرنوع مواد شیمیایی دیگر روی سطح باقی بماند. این لکه‌ها را روزانه با یک حوله یا دستمال خشک پاک کنید. بسیار مهم است که هر نوع آلودگی مواد شیمیایی و قوی خیلی سریع از روی سطح پاک شود. با وجود اینکه کفپوش اپوکسی مقاومت بالایی در برابر لکه‌ها دارد اما ماندن لکه‌های شیمیایی به مدت طولانی می‌تواند به کفپوش آسیب بزند.

 

همچنین اگر این لکه سریع پاک نشود، تمیز کردن آن از کفپوش اپوکسی دشوارتر خواهد بود.  ابتدا لکه را با دستمال خشک پاک کنید و سپس کفپوش را با آب و صابون بشویید یا تی بکشید. مهم است که خیسی کف را نیز بعد از این مرحله خشک کنید و نگذارید کفپوش خیس بماند.

 

کفپوش را به طور روزانه تمیز کنید

همانطور که به آن اشاره شد تمیز کردن کفپوش اپوکسی کار ساده‌ای است. بخصوص اگر به طور روزانه کفپوش را تمیز کنید دیگر با مشکلاتی نظیر خورده شدن کفپوش یا باقی ماندن لکه روی آن مواجه نخواهید شد. تی کشیدن روزانه کفپوش با آب در اغلب مواقع کارساز خواهد بود. برای تمیز کردن بهتر سطح می‌توانید از ترکیب آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید. اما دقت داشته باشید که کفپوش لغزنده نشود و به طور کامل این مواد شوینده از سطح پاک شود. تمیز کردن عمیق‌تر سطح و پولیش کردن آن ماهی یکبار کافیست به شرطی که روزانه کفپوش را با مواد گفته شده تمیز کنید.

 

برای تمیز کردن روزانه کفپوش اپوکسی استفاده از آب و تی کافیست.

دقت داشته باشید کفپوش اپوکسی را نباید با موادی نظیر سفید کننده (وایتکس)، اسید سیتریک و یا سرکه تمیز کنید. این مواد به مرور زمان ممکن است به کفپوش آسیب برسانند و موجب رنگ پریدگی یا از بین رفتن برق و شفافیت سطح شود.

 

کفپوش اپوکسی را همانند روز اول براق کنید

کفپوش اپوکسی که تازه اجرا شده است براق است و جلوه زیبایی دارد، اما به مرور زمان با تردد وسایل مختلف به روی آن ممکن است این زیبایی و جلوه براق از بین برود. بخصوص در فضاهایی نظیر پارکینگ که تردد ماشین و چرخ‌های آلوده آن زیاد است. بهتر است حداقل سالی یکبار در مناطق کم تردد و هر شش ماه یکبار در نقاط پرتردد، تمیز کردن کفپوش اپوکسی را به افراد متخصص بسپارید تا با مواد شوینده مخصوص این کفپوش، آن را همانند روز اول برق بیندازند. اگر خودتان می‌خواهید با دقت بالاتری کفپوش را برق بیندازید از تمیزکننده سطوح چند منظوره و یک دستمال خشک یا تی تمیز استفاده کنید. اسپری چند منظوره را روی نقاطی که آلوده هستند اسپری کنید و بعد از چند دقیقه آن را تی بکشید تا کاملا برق بیفتد.

 

برای برق انداختن کفپوش اپوکسی هم نیاز به مواد شیمیایی و قوی نخواهید داشت.

مراقبت و تمیز کردن کفپوش اپوکسی بسیار ساده است

به طور کلی وقتی کفپوش اپوکسی را انتخاب می‌کنید نیازی نیست نگرانی بابت تمیز کردن و نگهداری از آن داشته باشید. کفپوش اپوکسی مقاومت بالایی در برابر آلودگی و لکه‌ها دارد، هرچند این بدین معنا نیست که نباید به طور روزانه از آن مراقبت کرد. بلکه برای تمیز کردن کفپوش اپوکسی نیاز به مواد شوینده خاص و قوی نیست و با یک تی کشیدن روزانه و از بین بردن گرد و غبار به صورت هفتگی، می‌توان به خوبی از این کفپوش مراقبت کرد. از آنجایی که این کفپوش یکپارچه است و هیچ درزی ندارد، جایی برای جمع شدن آلودگی و باکتری‌ها به روی این کفپوش وجود ندارد بنابراین می‌توان مطمئن بود که از کفپوشی کاملا بهداشتی استفاده شده است.

 

برای برق انداختن کفپوش و تبدیل کردن آن به یک کفپوش نو و براق نیز تمیز کردن عمیق‌تر به صورت شش ماهه یا سالی یکبار کافیست. هرچند همه چیز به میزان تردد به روی کفپوش بستگی دارد و شاید نیاز باشد در برخی نقاط این تمیز کردن عمیق زودتر و با تکرار بیشتری انجام شود.

 

نکات و هشدارها

کفپوش اپوکسی ممکن است پس از تمیز شدن با مواد شوینده لغزنده شود، پس حرکت بر روی آن زمانی که خیس است می تواند خطرناک باشد. صبر کنید تا کفپوش کاملا خشک شود

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما