زمان مطالعه: 5 دقیقه

نحوه تمیز کردن کفپوش اپوکسی و پلی یورتان چگونه است؟

در این مقاله به نحوه تمیز کردن کفپوش اپوکسی و پلی یورتان پرداخته میشود. در واقع یکی از دلایل اصلی اجرای کفپوش اپوکسی سهولت در نظافت آن است. هنگامی که این سطوح را با استفاده از مواد شوینده مناسب و روش صحیح تمیز می کنید، سال ها به شما خدمت خواهند کرد. به دلیل پایه شیمیایی بودن جنس کفپوش اپوکسی و پلی یورتان، نگهداری و نوع برخورد آن در برابر کثیفی و رد اثر عبور و مرور اندکی متفاوت است.

برای تمیز کردن کفپوش اپوکسی و پلی یورتان بهتر است که یک تی با کیفیت و مرغوب خریداری نمایید که در اندازه های ۲۴ تا ۳۶ اینچ ساخته شده باشد و میزان جذب آب بالایی داشته باشد که یکی از بهترین ها نوع میکروفایبر آن ها می باشد. برای جمع کردن زباله های بزرگ تر نیز یک جاروی نرم تهیه کنید و یا از جارو های مکنده مانند جارو برقی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید مقاله نحوه تمیز کردن کفپوش اپوکسی و پلی یورتان : کفپوش اپوکسی

نحوه تمیز کردن کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

مراحل تمیز کردن کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

  • سطح کفپوش اپوکسی را از زباله های ریز پاک کنید.
    با توجه به این که در طول روز آلودگی ها و زباله های درشت و ریز بر روی کفپوش ها قرار می گیرد باید حتما این آلودگی را تمیز کنید تا از بروز خط و خش بر روی کفپوش ها جلوگیری شود. برای از بین بردن گرد و غبار ها و هم چنین آلودگی های بزرگ و کوچک باید از جارو های مکنده، جارو و یا برس های نرم استفاده کنید.
  • لکه مواد شیمیایی را از روی کفپوش اپوکسی پاک کنید.
    با توجه به مکانی که کفپوش ها نصب شده اند معمولا لکه های مختلفی از روغن، مایعات و یا هر نوع چربی دیگر بر روی کفپوش ها مشاهده می شود که در کوتاه ترین زمان ممکن باید برای تمیز کردن آن ها اقدام نمود.
  • این نوع از کفپوش ها دارای مقاومت بالایی هستند اما اگر لکه ها برای مدت زمان طولانی بر روی آن ها بمانند می توانند به کفپوش ها آسیب بزنند. برای رفع این آلودگی ها از یک دستمال خشک استفاده کنید، سپس با آب و صابون بشویید و در نهایت با دستمال دیگری محل مورد نظر را خشک نمایید.
  • جارو کردن روزانه سطح کف

تمیز کردن سطح کف از هرگونه گرد و غبار بسیار مهم است. وجود طولانی مدت گرد و غبار روی سطح کف، تمیز کردن آن را دشوار می کند. برای جلوگیری از چنین مشکلی، سطح کف را روزانه جارو کنید. اگر امکان نظافت روزانه وجود ندارد، بهتر است از کف پوش با طرح پولک رنگی استفاده شود تا به دلیل خطای دید، گرد و غبار و کثیفی روی سطح کف دیده نشود.

  • تمیز کردن سریع مواد ریخته شده روی سطح کف

اکثر کفپوش های اپوکسی / پلی یورتان مقاومت شیمیایی بالایی در برابر طیف وسیعی از مواد دارند. اما در صورتی که مواد خورنده مانند مایعات خودرو (روغن، سوخت، آب باتری و …) برای مدت طولانی روی سطح کفپوش باقی بمانند، امکان ایجاد لکه بر روی سطح وجود دارد. به همین دلیل توصیه می شود در صورت ریختن مایعات روی سطح کف هرچه سریعتر سطح را با دستمال خشک یا مرطوب تمیز کنید. در غیر این صورت بهتر است از رنگ های تیره تری برای کفپوش استفاده کنید.

  • استفاده از گردگیر

مانند تمام کفپوش های دیگر، کفپوش های اپوکسی / پلی یورتان با وجود مقاومت بالا در برابر خراش، 100% ایمن نیستند. در صورت تماس کفپوش اپوکسی با اجسام نوک تیز مانند جک موتورسیکلت و … بهتر است از تشک های مخصوص در زیر آن استفاده کنید تا از ایجاد خط و خش احتمالی روی سطح کفپوش جلوگیری شود.

  • استفاده از محلول آمونیاک

محلول تمیز کننده ای که برای اپوکسی و دیگر پوشش های اپوکسی مناسب است، آمونیاک است. نصف فنجان آمونیاک را با یک گالن آب گرم در یک سطل استفاده کنید. آن را با استفاده از دستمال میکروفایبر با سطح تماس هید. اطمینان حاصل کنید که پد پاک کننده را چلانده و مرتباً آن را در محلول تمیز کننده بشویید تا از زباله های جمع شده خلاص شوید. این حتی برای سطوحی که دارای لایه نمک و بقایای آن هستند به خوبی کار می کند. در اکثر اوقات شما به چیزی بیش از این نیز نیار نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید مقاله نحوه تمیز کردن کفپوش اپوکسی و پلی یورتان : کفپوش دکوراتیو اپوکسی

نحوه تمیز کردن کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

  • شستشوی هفتگی

کفپوش اپوکسی / پلی یورتان خود را هر هفته با استفاده از یک شوینده، آب و مواد شوینده عمومی و خنثی تمیز کنید تا ظاهر خیره کننده آن حفظ شود. در صورت تایید کارخانه سازنده کفپوش از پاک کننده های اسیدی استفاده کنید در غیر این صورت امکان آسیب رساندن به کفپوش وجود دارد. استفاده از مواد شوینده صابونی یا قلیایی نیز امکان ایجاد پوشش شیری رنگ بر روی سطح کف را افزایش می دهد که از بین بردن آن نیز دشوار است.

عملکرد دستگاه کفشوی اپوکسی:

دستگاه برای شستشوی سطوح کف استفاده می شود و با استفاده از سیستم های مکانیزه مانند برس کشی تمامی آلاینده های چسبیده بر روی سطوح را از بین می برد. شایان ذکر است دستگاه اسکرابر دارای دو مخزن مجزا برای نگهداری آب تمیز و کثیف می باشد.

یک کفشوی مناسب مجهز به سیستم برس زنی، سیستم شستشوی و مکش قدرتمند می باشد به گونه ای که تنها با یک بار عبور از سطوح آلوده، حجم بالایی از آلودگی ها از بین می رود. عملکرد دستگاه کفشور صنعتی یا اسکرابر به گونه ای است که ابتدا آب و مواد شوینده از درون مخزن آب تمیز بر روی برس ها پاشش می شوند سپس برس ها با حرکت خود، آلودگی ها را از سطح جدا می نمایند و سپس تی قرار گرفته در بخش پشتی دستگاه، آب آلوده را از سطح جمع آوری نموده سپس پمپ مکنده دستگاه تمام آب را به درون مخزن آب آلوده منتقل می کند.

منبع تغذیه دستگاه های اسکرابر: اسکرابر ها از نظر منبع تغذیه در دو نوع کابلی و باتری دار می باشند. انواع باتری دار می توانند در محیط های وسیع که مشکل اتصال به برق وجود دارد مورد استفاده قرار گیرند. انرژی مورد استفاده انواع کابلی دستگاه های اسکرابر از طریق اتصال به برق تامین می گردد و کاربر با اتصال دستگاه به برق فضایی را محدود به طول کابل دستگاه نظافت می نماید. هر یک از انواع کابلی و باتری دار مزایای خاص خود را دارد و از نظر کارکرد و خروجی نهایی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

تفاوت های کفپوش پلی یورتان با اپوکسی

  • کفپوش پلی یورتان نسبت به رطوبت حساس است ولی اپوکسی چنین حساسیتی را ندارد.
  • کفپوش اپوکسی نسبت به پلی یورتان در برابر مواد شیمیایی اسیدی مقاومت بیشتری داشته ولی پلی یورتان در برابر اسیدلاکتیک موجود در صنایع غذایی از خود مقاومت بیشتری نشان می‌دهد.
  • کفپوش پلی یورتان نسبت به UV مقاوم بوده ولی کفپوش اپوکسی در اثر نور خورشید می‌تواند حالت گچی شدن را ایجاد کند.
  • نصب کفپوش پلی یورتانزمان کمتری نسبت به اپوکسی میبرد.
  • کفپوش اپوکسی به دلیل مقاومت بالاترین که دارد برای مکان‌هایی که از ادوات سنگین استفاده می‌شود، مناسب‌تر از کفپوش پلی یورتان است.
  • براق بودن سطح و ظاهر اپوکسی از پلی یورتان بیشتر است.

برای تمیز کردن کفپوش اپوکسی و پلی یورتان از چه مواد شوینده ای نباید استفاده کرد؟

برای شستشوی کفپوش های اپوکسی نباید از موادی مانند سفید کننده، اسید سیتریک یا سرکه استفاده کرد. این مواد پس از مدتی به کفپوش آسیب می رسانند و باعث از بین رفتن براقیت سطح کف می شوند. در مواقع لزوم برای استفاده از وایتکس، به ازای ۱ پارت وایتکس، از ۸ پارت آب استفاده نمایید. در صورت لزوم می توانید آن را قوی تر مخلوط کنید، با این حال، به خاطر داشته باشید که شوینده وایتکس می تواند لایه‌ای همانند رسوب از خود به جای بگذارد. مهم است که از یک سطل جداگانه آب تمیز و پاک کننده برای شستشوی زمین در حین حرکت استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید فقط با شلنگ آن را تمیز کنید.

بیشتر بخوانید مقاله نحوه تمیز کردن کفپوش اپوکسی و پلی یورتان : کفپوش سه بعدی تالار 

نحوه تمیز کردن کفپوش اپوکسی و پلی یورتان

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما