زمان مطالعه: 5 دقیقه

کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی

اپوکسی پوست پرتقالی همان کفپوش های ضد لغزش هستند . تقریبا اکثر کفپوش های اپوکسی تجاری و صنعتی ، در زمان مرطوب بودن در معرض خطر لغزش قرار دارند.

گاهی پس از اجرای کفپوش رزینی (کفپوش اپوکسی، کفپوش پلی اورتان و کفپوش متیل متاکریلات) نوعی بافت مواج شبیه پوست پرتقال در سطح کفپوش ایجاد می شود. این اتفاق نه تنها مختص کفپوش های رزینی است، بلکه در انواع دیوارپوش ها و رنگ ها نیز دیده می شود. پدیده پوست پرتقال کفپوش اپوکسی لزوما چیز بدی نیست. در اغلب موارد با توجه به کاربری کف، در صورت نیاز به کفپوش اپوکسی یا کفپوش پلی اورتان با خاصیت ضد لغزش، سطح کفپوش رزینی را پوست پرتقال می کنیم. اما پیمانکاران کفپوش رزینی باید قبل از اجرای کفپوش پوست پرتقال اطلاعات لازم را در اختیار مشتریان خود قرار دهند تا مشتری بداند پس از اتمام کار، سطح کفپوش رزینی چگونه خواهد بود.

پدیده پوست پرتقالی در سطح کفپوش اپوکسی یا پلی اورتان در پوشش های نازک رخ می دهد. به همین دلیل معمولاً آنها را بر روی لایه نهایی سیستم کفپوش رزینی می بینیم.

بیشتر بخوانید مقاله کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی : کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی

مواد اولیه کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی

بطور مثال سه دسته ترکیب از مواد ضد لغزش برای انتخاب با توجه به نیازها موجود هستند:

  • ضد لغزش متوسط (حدود 300 – 400 میکرون): کمی سنگین تر از ریز است که یک پوشش بافتی ایجاد می کند. این بافت چسبندگی کافی را برای جلوگیری از حوادث بیشتر حتی در شرایط مرطوب فراهم می کند.
  • ضد لغزش درشت (حدود 400 – 500 میکرون): بالاترین درجه پوشش ضد لغزش ، این ترکیب محافظت استثنایی را در شرایط خشک ارائه می دهد و در برابر اکثر لغزش ها در شرایط مرطوب مقاومت می کنند.
  • ضد لغزش ریز (حدود 200 – 300 میکرون): پراکندگی ظریف دانه های ضد لغزش در سراسر پوشش جهت خواص ضد لغزش در عین حفظ کردن یک سطح صاف و براق کفپوش.

عوامل ایجاد اپوکسی پوست پرتقالی

  1. وضع اولین لایه

گاهی ممکن است در لایه اول  یا پرایمر، پدیده پوست پرتقال اتفاق بیفتد. اگر این مشکل حل نشود و لایه های بعدی روی آن اعمال شود، اثر پوست پرتقال بزرگتر و واضح تر دیده می شود. این شفافیت در سطوح براق تازه اجرا شده بیشتر قابل توجه است.

  1. پمپ اسپری هوا

یکی از ابزارهای پیشرفته و نسبتاً جدید در فرآیند اعمال کفپوش اپوکسی، پمپ اسپری هوا است. پمپ اسپری با استفاده از فشار هوا مواد را به طور یکنواخت و نازک پخش می کند. اما گاهی مواد به صورت یکنواخت پخش نمی شوند و بافتی مواج روی سطح کفپوش اپوکسی ایجاد می شود. معمولاً بروز پدیده پوست پرتقال هنگام استفاده از پمپ اسپری هوا ناشی از یکی از عوامل زیر است:

  • استفاده بیش از حد از مواد
  • دستگاه کالیبره نشده و نازل تنظیم نشده است
  • پاشش مواد با زاویه نامناسب
  • عدم رعایت نسبت اختلاط مواد

با توجه به موارد فوق، در صورتی که کف پوش با پمپ اسپری هوا انجام شود، اپراتور باید از مهارت و تجربه کافی برخوردار باشد.

  1. ابزار

در فرآیند انجام هر کاری علاوه بر داشتن دانش لازم، مهارت و تجربه کافی به ابزار مناسب، با کیفیت و کاربردی نیز نیاز داریم. نصب و اجرای کفپوش اپوکسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. داشتن ابزار با کیفیت تاثیر مستقیمی بر روند اجرا، کیفیت، یکپارچگی و نتیجه نهایی کفپوش دارد. به عنوان مثال با استفاده از غلتک پشمی، اثر پوست پرتقال را می توان به وضوح در سطح کفپوش اپوکسی مشاهده کرد. برای جلوگیری از این، می توانید از یک غلطک با شیارهای کوچک استفاده کنید.

غلتک کوچک به دلیل شیارهای ظریفی که دارد مواد کمتری را در خود نگه می دارد. بنابراین لایه اعمال شده با این غلتک ضخامت بسیار کمی دارد. این ضخامت کم باعث می شود که کفپوش مقاومت سایشی خوبی نداشته باشد و از بستر جدا شود. برای رفع این مشکلات می توانید ابتدا مواد را با ماله روی زمین پهن کنید و سپس با پوشیدن کفش های مخصوص و استفاده از غلطکی با شیارهای کوچک، آثار به جا مانده از ماله را محو کرده و سطحی یکنواخت ایجاد کنید.

  1. تیکسوتروپی

مواد کفپوش رزینی از جمله موادی هستند که در اثر اعمال نیرو در حین اجرا (مثلاً نیروی ناشی از کشیدن اسکرو برای پخش شدن مواد روی کف) یا به عبارتی در اثر اعمال نیرو، ویسکوزیته آنها کاهش می یابد. ، مواد نرمتر روی سطح پخش می شوند. . این خاصیت مواد را تیکسوتروپی می نامند. بر این اساس، هر چه ویسکوزیته ماده بیشتر باشد، احتمال بروز پدیده پوست پرتقال بیشتر می شود.

زیرا مواد کفپوش اپوکسی با شدت بیشتری روی سطح حرکت می کند و بعداً سطحی صاف ایجاد می کند. به عبارت دیگر با افزایش ویسکوزیته توانایی خود تراز شدن مواد کاهش می یابد. در چنین مواردی می توان با افزودن درصد کمی حلال به مواد کفپوش، ویسکوزیته آن را کاهش داد و از سطح پوست پرتقال جلوگیری کرد. البته لازم به ذکر است که استفاده از حلال خودتان می تواند مشکلاتی مانند تاول زدن کف زمین و یا انتشار بوی نامطبوع به دلیل وجود حلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید مقاله کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی : کفپوش دکوراتیو اپوکسی

کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی

  1. دما

با افزایش دمای محیط، مواد به راحتی روی سطح جریان می یابد و با سرد شدن هوا، پخش یکنواخت مواد دشوار می شود. همچنین بررسی دمای ته و سردی آن احتمال پوسته پرتقال شدن سطح را افزایش می دهد.

جلوگیری از اپوکسی پوست پرتقالی

بهترین راه برای جلوگیری از بروز کفپوش اپوکسی پوست پرتقال، نصب کفپوش رزینی با ضخامت بیشتر از 2 میلی متر یا استفاده از پوشش خود تراز است. عوامل و عوامل مهمی در ایجاد پدیده پوست پرتقال نقش دارند.

کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی، از کیفیت و کارایی کفپوش نمی کاهد. مگر اینکه براقیت، صاف و صیقلی بودن سطح کفپوش رزینی، اولویت ما باشد. در صورت پوست پرتقالی شدن سطح کفپوش، پس از خشک شدن کامل سطح، می توان با استفاده از سمباده سطح را صاف و بافت موج دار را حذف و سپس لایه جدید دیگری را بر روی آن اجرا کرد.

در هر پروژه‌ی اجرای کفپوش رزینی، شرایط زیرآیند ، دما و عوامل دیگر، متفاوت است و با تغییر هر کدام از این عوامل، ممکن است مشکلاتی حین اجرای کفپوش یا پس از پایان آن، به وجود بیاید.

سخن پایانی مقاله کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی

از نکات بسیار مهم در پروژه اجرای کفپوش اپوکسی میتوان به آماده سازی سطح، استفاده از متریال مرغوب، منابع انسانی با تجربه و آموزش دیده، و توجه به تجربه مجری کفپوش در پروژه های کوچک و بزرگ اشاره کرد.

جرای کفپوش اپوکسی نیازمند اشراف به تکنیک هایی است که عدم رعایت آن میتواند علی رغم استفاده از متریال مرغوب، نتایج نامطلوبی را متوجه پروژه کفپوش اپوکسی نمایند.

بیشتر بخوانید مقاله کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی : کفپوش سه بعدی تالار 

کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما