زمان مطالعه: 5 دقیقه

اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

برای اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک با کیفیت بالا، آماده سازی کفپوش بسیار مهم است. بدین منظور در ابتدای کار با استفاده از چربی گیر مناسب اثر هرگونه روغن، چربی، موم و سایر ناخالصی ها به طور کامل از بین می رود. بعد از این مرحله نوبت به تمیزکاری و آماده سازی مکانیکی سطح می رسد. در آماده سازی مکانیکی سطوح با استفاده از تجهیزات شستشو، سنباده و سنگ زنی مکانیکی، سطح به طور کامل تمیز شده و سطحی صاف به دست می آید. همچنین آثار باقی مانده از گرد و غبار روی سطح با استفاده از تجهیزات مکش گرد و غبار به طور کامل از بین می رود.

ترکیبات آلیفاتیک، پیوندهای معطر، خواص مکانیکی بالا (مقاومت در برابر ضربه، مقاومت کششی و فشاری، مقاومت در برابر سایش)، مقاومت شیمیایی خوب در برابر طیف وسیعی از اسیدها و بازهای صنعتی و بقایای نفتی، انعطاف پذیری و خود تراز و رنگ پذیری بالا و همچنین پایداری و دوام کفپوش ها و پوشش های پلیمری را به یکی از پرمصرف ترین مواد شیمیایی ساختمان تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید مقاله اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک : کفپوش اپوکسی

اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

به عنوان پوشش مواد شیمیایی در تصفیه خانه های صنعتی، کفپوش های تزئینی در مجتمع های تجاری، مسکونی و اداری، پوشش ضد اسید در حوضچه های خنثی سازی تا مناطق تولید و تزریق اسید، کفپوش بدون درز در سالن های تولیدی بهداشتی و قطعه سازی و سوله ها. هواپیماها، کفپوش های ورزشی، سالن ها و باشگاه ها، طیف وسیعی از این مواد در محیط های صنعتی و عمومی وجود دارد.

اتاق عملیات، سالن‌های GIS و اتاق‌های برق، اتاق‌های کنترل و اتاق سرور، انبارها و سالن تولید قطعات الکتریکی محیط‌هایی هستند که وجود بار استاتیکی در آن‌ها امکان جرقه و آتش‌سوزی و آسیب را به همراه دارد. تخلیه بار استاتیک و اتصال و کف بزرگ سازه های مذکور با استفاده از کفپوش آنتی استاتیک (پیش ساخته و کاشی یا روکش درب های کوچک بدون درز) انجام می شود. مجموعه ای از شبکه های رسانا و نوارهای مسی به چاه ارت متصل می شوند و الیاف فیبر کربن وظیفه انتقال بار ساکن به این شبکه را در ترکیبات رزین اپوکسی (یا پلی اورتان) رسانا بر عهده دارند.

پرایمر اپوکسی آنتی استاتیک همچنین حاوی فیبر کربن است. دستور اجرای کفپوش های اپوکسی در فضای کوچک مشابه اپوکسی معمولی است، پس از اجرای اپوکسی معمولی به ضخامت نهایی 1000 میکرون که با هدف رفع ناهمواری انجام می شود، شبکه ای از نوارهای مسی با ناچیز انجام می شود. ضخامت به طور کلی با ابعاد 1*1 متر اجرا شده و به ارتینگ ساختمان متصل می شود. پس از آن پرایمر و پوشش نهایی آنتی استاتیک اعمال می شود.

آزمایش انتقال بار توسط یک اهم متر به نام «مگر» و پروب هایی با صفحات رسانای مسی به وزن 5 کیلوگرم (برای فشار روی سطح) انجام می شود. محدوده مقاومت سطح باید بین 10 تا توان 5 و 10 تا توان 11 اهم باشد.

مواد افزودنی اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

الکتریسیته ساکن در محیط های صنعتی بسیار خطرناک است. زیرا احتمال انفجار در اثر جرقه و بخار زیاد می شود. کفپوش های سیمانی ذاتا آنتی استاتیک هستند. اما مزایای کفپوش های رزینی مانند زیبایی، نظافت ساده، آب بندی آسان و … را ندارند اما مهمترین مشکل کفپوش های رزینی تجمع الکتریسیته ساکن در آنهاست. بنابراین استفاده از کفپوش رزینی در صنایعی مانند تولید محصولات شیمیایی، دارویی، غذایی و … با چالش جدی مواجه است.

بیشتر بخوانید مقاله ویژگی اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک : قیمت کفپوش سه بعدی در منزل 

اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

مراحل اجرای کفپوش :

  • آماده سازی سطح

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، آماده سازی سطح زیرین کفپوش از اهمیت بالایی برخوردار است. تمام سطح زیرلایه باید خشک (با حداکثر 5 درصد رطوبت)، تمیز، صاف و عاری از هرگونه آلودگی باشد.

  • اجرای لایه اولیه (Primer)

برای یکنواختی بهتر لازم است قبل از اختلاط هر یک از اجزای پرایمر به خوبی مخلوط شوند. سپس اجزای آستر را با هم مخلوط کرده و به آرامی به روش دستی یا مکانیکی حداقل به مدت 4 دقیقه هم می زنند. سپس پرایمر با استفاده از غلتک یا قلم مو روی سطح خشک و تمیز اعمال می شود. مقدار استاندارد پرایمر 0.2-0.25 کیلوگرم بر متر مربع است.

  • چسباندن نوار مسی یا آلومینیومی روی سطح

پس از خشک شدن کامل پرایمر روی سطح، نوار مسی یا آلومینیومی به فاصله ۱ تا ۴ متری از یکدیگر و در جهت طولی و عرضی روی سطح قرار می گیرد. در مناطق پیرامونی (نزدیکتر به دیوارها)، نوارهای مسی یا آلومینیومی باید حدود 6 اینچ از دیوار فاصله داشته باشند. سپس در انتهای هر اتاق این نوارهای فلزی به چاه ارت ساختمان متصل می شود.

  • اجرای لایه میانی

پس از 6 تا 8 ساعت استفاده از پرایمر و سپس چسباندن نوارهای مسی یا آلومینیومی روی سطح، اولین لایه کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک روی سطح اجرا می شود.

  • اجرای لایه نهایی

در اجرای لایه نهایی کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک طیف وسیعی از رنگ های کفپوش وجود دارد که با سلیقه مشتری می توان آن را روی سطح اجرا کرد. لایه نهایی پس از خشک شدن کامل لایه میانی روی سطح اعمال می شود. به طور معمول فاصله زمانی بین اجرای لایه میانی و اجرای لایه نهایی حداقل 12 ساعت است. البته قبل از اجرای لایه نهایی بر روی سطح، در صورتی که سطح لایه میانی ناصاف است، استفاده از کاغذ سنباده به منظور رفع زبری سطح و بهترین چسبندگی لایه نهایی به لایه میانی توصیه می شود. همچنین قبل از اجرای لایه نهایی باید از تمیز بودن سطح و وجود سطحی عاری از آلودگی و گرد و غبار اطمینان حاصل کرد.

سازگاری با سایر پوشش های محافظ

اگر در پروژه ای از کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک به عنوان پوشش استفاده شده و پس از مدتی تصمیم به پوشش مجدد آن گرفته شود، می توان از محصولات زیر برای پوشش مجدد استفاده کرد:

  • پلی اورتان
  • اپوکسی دو جزئی
  • آلکید، آلکید فنولیک، آلکید سیلیکون و آلکید یورتان
  • اکریلیک

اگر قرار است بلافاصله پس از اجرای پوشش ضد الکتریسیته از لایه دیگری استفاده شود، می توان از پوشش های محافظ زیر استفاده کرد:

  • لاتکس اکریلیک
  • پلی اورتان دو جزئی
  • اکریلیک دو جزئی
  • لاستیک کلردار
  • اپوکسی سازید

پوشاندن تمام سطوحی که الکتریسیته ساکن و جریان های الکتریکی را از سطح هدایت می کنند بسیار مهم است، از جمله:

  • اتاق های تمیز کارخانه ها، صنایع نظامی، کارخانه هایی که با مواد قابل احتراق سروکار دارند
  • پوشش کف اتاق های عمل و ریکاوری در بیمارستان ها
  • اتاق های کامپیوتر (سرور)
  • اتاقی حاوی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
  • آزمایشگاه های الکترونیک و اندازه گیری دقیق

بیشتر بخوانید مقاله اجرای کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک : کفپوش سه بعدی تالار 

کفپوش اپوکسی آنتی استاتیک

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما