زمان مطالعه: 4 دقیقه

تاریخچه اپوکسی

رزین‌ های اپوکسی برای اولین بار توسط پیر کستان در سال ۱۹۳۶ در سوئیس معرفی شدند که اولین پلیمر اپوکسی را از طریق پخت آن با انیدرید اسید فتالیک سنتز کرد. در سال 1946، رزین‌ های اپوکسی برای اولین بار به صورت تجاری در نمایشگاه صنعت سوئیس عرضه شدند. امروزه اپوکسی چیزی است که در طیف وسیعی از صنایع و به ویژه برای صنعت ساختمان استفاده می‌شود.

 

سایر صنایعی که اپوکسی در آن‌ها استفاده می‌شود شامل کاربردهای هوافضا و هواپیما، خودروسازی و مسابقه، دریایی، نظامی و دفاعی و کاربردهای ورزشی از جمله اسنوبرد، اسکی یا چوب هاکی و حتی برای صنایع غذایی، صنایع داروسازی و سایر تولیدات است.

 

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی که در اصل برای مصارف صنعتی طراحی شده بود، یک محصول اکریلیک لاتکس است که ممکن است مقدار کمی اپوکسی در مخلوط داشته باشد و برای کاربردهای کف استفاده می‌شود. رنگ‌های اپوکسی یک پوشش محافظ محکم و بادوام ایجاد می‌کنند که نگهداری آن‌ها آسان است. رنگ اپوکسی به دلیل خواص منحصر به فرد خود در برابر خوردگی، مقاوم در برابر مواد شیمیایی و تمیز کردن آسان، برای گاراژها و انبارها و غیره ایده آل است.

 

اپوکسی در رنگ‌های صدفی، رنگ پودری شبرنگ، رنگ فسفرسانس و… وجود دارد. که هرکدام برای مصارف مختلفی در نظر گرفته شده‌اند. مثلا از رنگ صدفی برای ایجاد طرح‌های ابر و باد استفاده می‌شود که محدودیتی در ترکیب با رزین اپوکسی ندارد. همچنین اگر می‌خواهید کمی درخشش اضافی به کفپوش‌های خود بدهید می‌توانید از رنگ‌های اپوکسی استفاده کنید.

 

رنگ‌ های مختلف اپوکسی متناسب با میزان ترکیب

رنگ‌های اپوکسی به عنوان پوشش کف بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. انواع رنگ اپوکسی با مقدار مواد جامد یا اپوکسی موجود در آن‌ها مشخص می‌شود. در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

 

100درصد جامد: رنگ اپوکسی 100 درصد جامد خالص‌ترین رنگ اپوکسی است. اگرچه بادوام است، اما استفاده از آن دشوار است زیرا به سرعت سفت می‌شود. همچنین قیمت بیشتری نسبت به سایر رنگ‌های اپوکسی دارد.

 

بر پایه حلال: رنگ اپوکسی مبتنی بر حلال از 40 تا 60 درصد مواد جامد تشکیل شده است که با حلال‌های شیمیایی ترکیب می‌شود. اپوکسی بر پایه حلال بسیار محبوب است زیرا در رنگ‌های مختلف موجود است. اما بخارهای منتشر شده از این نوع اپوکسی بسیار قوی هستند. اگرچه به خوبی روی زمین پخش می‌شود، اما بهتر است هنگام استفاده از آن‌ها برای محافظت از ریه‌ها، از وسایل مناسب استفاده کنید.

 

بر پایه آب: رنگ اپوکسی بر پایه آب از 40 تا 60 درصد مواد جامد تشکیل شده است که با آب ترکیب می شوند. بخاری که از این رنگ تولید می‌شود خطرناک نیست، بنابراین بهتر است اپوکسی با ترکیب آب در خانه‌ استفاده شود.

 

تفاوت عمده بین اپوکسی‌های مختلف

رنگ های اپوکسی

اگر چه در حجم‌های بزرگ (15 تا 60 گالن بسته به فرمول) معمولاً رنگ‌های اپوکسی متنوع هستند اما به یاد داشته باشید که اپوکسی‌ها غالباً زرد رنگ هستند. به طور کلی رنگ‌های اپوکسی فقط در یک رنگ موجود است که از محصولی به محصول دیگر متفاوت است.

 

ویسکوزیته

اپوکسی‌های بدون حلال تا حدودی ضخیم هستند، برخی از آن‌ها نازک‌تر از سایرین هستند و همین امر اسپری کردن یا استفاده از آن‌ها را کمی آسان‌تر می‌کند. برخی از اپوکسی‌ها حاوی ریز فیبرهای کولار ™ و سرامیک فلدسپات هستند که در صورت اسپری کردن محصول، کار را سخت می‌کنند. به طور کلی بسیاری از این محصولات را می توان تا حدود 20 یا 25 میل با قلم مو یا پد رنگ اعمال کرد.

 

کفپوش اپوکسی

به طور دقیق ‌تر، رزین اپوکسی نتیجه یک واکنش شیمیایی است که به عنوان پخت شناخته می‌شود. پخت فرآیند شیمیایی است که شامل مواد شیمیایی همراه با اپوکسیدها است که به عنوان عوامل پخت یا سخت کننده شناخته می‌شوند. مکانیسم سخت شدن از طریق اتصال عرضی زنجیره‌های پلیمری ایجاد می‌شود.

 

این نتیجه عمل آوری همان چیزی است که پلیمرهای ترموست اپوکسی را ایجاد می‌کند که مقاومت، دوام، تطبیق پذیری و چسبندگی متمایز دارند. عمل آوری اپوکسی از طریق گرما و دماهای بالا آغاز می‌شود. به عبارت دیگر، اپوکسی یک ماده ترموست است. اگر دمای محیط برای ایجاد فرآیند پخت کافی نباشد، عمل آوری اتفاق نخواهد افتاد.

 

مزایای کفپوش اپوکسی

بیایید مزایای خاص کفپوش اپوکسی را بررسی کنیم. کفپوش اپوکسی در مقایسه با کفپوش‌های دیگر مانند وینیل، کاشی یا فرش دارای مزایای متعددی است.

 

زیبایی: کفپوش اپوکسی را می‌توان به عنوان یک سطح کف بدون درز و تمیزی و زیبایی منحصر به فرد نام برد. رنگ‌های اپوکسی بسیار متنوع هستند و شما می‌توانید رنگ مورد علاقه خود را برای انجام کار دلخواهتان استفاده کنید.

نگهداری: از آنجایی که اپوکسی یک کفپوش بدون درز و غیر قابل نفوذ است، می‌تواند بستر بتنی را از مواد شیمیایی، خاک، مایعات و سایر آلاینده‌ها محافظت کند. این کار باعث می‌شود که کف‌ها به راحتی تمیز شوند و فقط به یک اسکرابر یا تمیز کردن استاندارد با یک پاک ‌کننده همه ‌منظوره نیاز باشد.

اایمنی: یکی از مزایای کمتر مورد توجه کفپوش اپوکسی، توانایی آن در ایجاد پروفیل ضد لغزش است. این یک جنبه مهم برای فضاهای تجاری یا صنعتی است زیرا ایمنی ساکنان به راحتی تامین می‌شود.

دوام: کفپوش‌های اپوکسی با توجه به نوع محصول و میزان ترکیب دارای مقاومت و ماندگاری بالایی هستند.

متناسب بودن با محیط: کفپوش اپوکسی برای محیط‌های مختلف مانند مکان‌های صنعتی، تجاری، پزشکی، تولید مواد غذایی و آشامیدنی، حمل و نقل هوایی، تفریحی، مراقبت‌های بهداشتی، حمل و نقل، تولید، آموزشی، خواربار فروشی، خرده فروشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اجمع بندی

استفاده از رنگ‌ های اپوکسی یک جایگزین مقرون به صرفه برای نصب کفپوش کاملاً جدید است. بهتر است بدانید که  اپوکسی سخت شده سمی نیست. قرار گرفتن بیش از حد در معرض رزین‌ها و مواد خشک کننده مورد استفاده قبل از عمل آوری اپوکسی ممکن است باعث تحریک چشم، بینی، گلو یا پوست و همچنین حساسیت‌های پوستی و آسم شود

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما