زمان مطالعه: 5 دقیقه

خمیر اپوکسی جزء کوچکی از خانواده ی اپوکسی ها است. این خانواده متعلق به گروه شیمیایی است که در آن 1 اتم اکسیژن و 2 اتم کربن که به هم پیوند خورده متصل می باشد. ترک و خوردگی در لوله ها، اتصالات، مخازن، پدهای پوششی، جداره های موتور و سایر تجهیزات لوله کشی ساختمان، از جمله مشکلات رایج ساختمانی است. این مشکلات باید به موقع برطرف گردد؛ چرا که در غیر اینصورت خسارات محیطی و ایمنی جبران ناپذیر را در بر خواهد داشت که رفع آن ها هزینه های هنگفتی را به دنبال خواهد داشت.

خمیر اپوکسی از جمله وسایل و موادی است که شما با استفاده از آن به راحتی می توانید مشکلات نشتی لوله ها، مخازن و اتصالات ساختمان خود را برطرف سازید. این خمیر از دو جزء خمیری حلال و دارای مقاومت های مکانیکی بالا تشکیل شده است. خمیر اپوکسی، جاری نمی شود و به راحتی می توان روی آن نوار چسب را چسباند. به همین خاطر بیشتر برای رفع نشتی های لوله و تاسیسات وابسته به آن، بکار گرفته می شود. خمیر اپوکسی انواع گوناگونی دارد که هر یک برای رفع مشکلی تولید شده است. گاهی دیده می شود که هنگام تعمیر نشتی و ترکیدگی ها، خسارت هایی به جسم وارد می شود. چسب اپوکسی از تخریب تاسیسات آسیب دیده، جلوگیری میکند و شما اب استفاده از آن می توانید در وقت و هزینه نیروی انسانی صرفه جویی کنید.خمیر اپوکسی

کاربردهای مختلف خمیر اپوکسی

خمیر اپوکسی در انواع مختلف فلز صنعتی، فلز سوپر گرید، فلزات مایع، اپوکسی آلومالوکس، خمیر برنزه، خمیر حاوی فولاد ضد زنگ و… کاربرد های بسیاری دارد. این محصول سریع سفت می شود و در هنگام سفت شدن خمیر، فاقد جمع شدگی است که باعث اتصال بسیار عالی قطعات می شود. از جمله کاربردهای مختلف خمیر اپوکسی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پر کردن درز ها و حفره ها مثل چال پیچ ها
  • نصب میلگرد
  • اتصال صفحات با جنس های مختلف به یک دیگر و یا به سطوح مختلف مثل نصب صفحه ی فلزی به بتن
  • نصب اجسام یا مصالح ساختمانی روی سطح شیب دار
  • تعمیر سطوح بتنی، فلزی، چوبی و.. آسیب دیده
  • نصب مطمئن پیچ روی دیوار
  • صاف و هموار کردن لایه زیر سقف

مزایا و نقاط قوت خمیر اپوکسی

  • مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار بالا
  • چسبندگی قطعات به هم در اشکال و ضخامت های مختلف
  • پوشش دهی و عایق بندی اتصالات
  • وصل کردن و چسباندن انواع فلزات در مدل و جنس های مختلف
  • ایجاد مقاومت وزنی بالا
  • جذب لرزش های قطعات

معایب و نقاط ضعف خمیر اپوکسی

  • رعایت نکات ایمنی برای استفاده از خمیر اپوکسی

    سطوح باید با دقت تمیز شوند در غیر این صورت عمل چسبندگی ایجاد نمی شود

  • در اکثر مواقع زمان بالایی را برای خشک شدن صرف می کند
  • سطوح باید با دقت تنظیم و فیکس شوند.
  • نکات ایمنی فردی و محیطی باید با دقت رعایت شوند.

نحوه استفاده از خمیر اپوکسی

روش استفاده از خمیر اپوکسی برای رفع ترک خوردگی و نشتی ها و یا متصل کردن دو شی به هم بسیار ساده و آسان است. در ادامه طی مراحلی به آموزش نحوه استفاده از خمیر اپوکسی می پردازیم. توجه داشته باشید عدم رعایت جزئی از مراحل گفته شده امکان نتیجه نگرفتن و ناکار آیی خمیرهای اپوکسی را به دنبال خواهد داشت.

مرحله اول: مواد لازم و نکات مهم در استفاده از خمیر اپوکسی

خمیر اپوکسی عموماً برای پوست بدن مضر نمی باشد، اما با این وجود توصیه فنی کارا قبل از به کاری از این محصول، استفاده از دستکش، پوشش تنفسی و عینک ایمنی می باشد. در صورت احتمال تماس خمیر با پوست، چشم و اعضای مخاطی سریعاً موضع را با آب بشورید و در صورت رفع نشدن مشکل حتما به درمانگاه مراجعه کنید.

برای آماده سازی خمیر اپوکسی به دستورالعمل شرکت سازنده توجه داشته باشید و برای مخلوط خمیر حتما از چوب استفاده شود و محصول در ظرفی که دیگر نیاز به استفاده آن را ندارید و در عین حال تمیز است، آماده شود.

مرحله دوم: ساخت خمیر اپوکسیاماده سازی خمیر اپوکسی

خمیر اپوکسی، از دو جزء A و B تشکیل شده است. در ابتدا هر دو قسمت را به خوبی تکان دهید. با توجه راهنمای محصول هر دو جزء A و B را در ظرفی که در مرحله قبل توضیح داده شده است، با استفاده از چوب مخلوط کن، مخلوط کنید تا محصول یکنواختی به دست آید. خمیر اپوکسی به از مدت زمان کوتاهی سفت و غیر قابل استفاده می شود، بنابراین مقداری تهیه کنید که در مدت زمان کارایی از آن استفاده می شود.

مرحله سوم: آماده سازی سطح

سطح زیر کار باید سفت و فاقد هرگونه ذرات سست باشد. گرد و غبار، سیمان، روغن، شیرابه گچ و سیمان، چربی ها، مواد تجزیه شونده و هر گونه موادی که موجب عدم چسبندگی خمیر اپوکسی می شوند را از سطح مورد نظر با دقت فراوان پاک کنید. در این مرحله آماده سازی سطح را می توان به روش های پاششی، زبر کردن و یا ساب انجام داد.

مطمئن شوید سطح مورد نظر کاملاً تمیز باشد اگر شک دارید می توانید از استون برای پاک کردن سطوح استفاده کنید. توجه داشته باشید بستر کار باید کاملاً خشک باشد تا خمیر اپوکسی به خوبی چسبندگی لازم را داشته باشد.

مرحله چهارم: اجرا

خمیر اپوکسی را به کمک کاردک، ماله دستی و یا لیسه به ضخامت گفته شده در راهنمای محصول (حداقل 2 میلیمتر) روی سطح مورد نظر اعمال کنید. ملات را باید با فشار روی بستر مورد نظر پخش کرد تا پیوند مناسبی ایجاد شود. صاف کاری اولیه را با ماله و یا کاردک انجام دهید. صبرکنید تا خمیر اپوکسی کاملاً خشک و سفت شود. صافکاری نهایی را با استفاده از ماله فولادی انجام دهید.

اجرای خمیر اپوکسی

پیدا کردن افراد متخصص در زمینه نشت یابی لوله

در این مقاله به کاربردهای مختلف خمیر اپوکسی، از جمله برای ترمیم ترکیدگی لوله ها و جلوگیری از بروز نشت آب از لوله های آب و فاضلاب پرداختیم. اما چنانچه با مشکل جدی در زمینه ی ترکیدگی لوله ها همراه هستید و به دنبال افراد متخصص در زمینه ی نشت یابی و رفع نم و رطوبت هستید، برای تهران می توانید به صفحه ی تشخیص ترکیدگی لوله با دستگاه دیجیتال مراجعه نمایید. همچنین اگر ساکن تهران نیستید اما نیازمند خدمات فنی مربوطه می باشید، می توانید با استفاده از بخش جستجوی وب سایت، شهر، نوع خدمات درخواستی و منطقه تان را انتخاب نموده تا افراد فنی کار مورد نیازتان را بیابید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما