زمان مطالعه: 4 دقیقه

علت ناهموار شدن رزین اپوکسی

ازجمله محصولاتی است که امروز بسیار موردتوجه هنرمندان و صنعتگران کوچک و بزرگ قرار گرفته است، رزین اپوکسی است. امروز بسیاری از افراد از این محصول برای راه‌اندازی مشاغل کوچک خانگی نیز استفاده کرده و به درآمد قابل‌توجه می‌رسند. اما یادگیری فوت‌وفن کار کردن با رزین اپوکسی یکی از شروط رسیدن به موفقیت و کسب درآمد از طریق کار با رزین است.

 

ناهموار شدن سطح کار رزینی پس از اجرا یکی از شایع‌ترین مشکلات اپوکسی کاران بشمار می‌رود. به همین علت بسیاری از هنرجویان کار با رزین در پی پیدا کردن علت ناهموار شدن رزین اپوکسی هستند. در این بخش از پاشا لیزر قصد داریم دلایل یا علت ناهموار شدن رزین اپوکسی را موردبررسی قرار دهیم و این مشکل را باهم برطرف کنیم.

 

ناهموار شدن رزین اپوکسی

علت ناهموار شدن رزین اپوکسی بسته به نوع محصول و متریالی که استفاده می‌کنید، متفاوت خواهد بود. اگر از رزین در صنعت نجاری و کار با چوب استفاده می‌کنید، بنابراین می‌توان علت ناهموار شدن رزین اپوکسی را درصورتی‌که فرآیند تهیه رزین صحیح باشد در چوب جستجو کرد. گاهی علت ناهموار شدن رزین اپوکسی نه چوب و بیس کار است و نه ماده رزینی، بلکه حرارت عامل بروز خرابی در کار محسوب می‌شود.

 

به هر صورت دلایل بروز هرگونه خرابی و بدفرمی مانند گود افتادگی، موج برداشتن یا کوهانی شدن سطح رزین متعدد است. بنابراین توصیه می‌شود پیش از شروع کار با رزین ابتدا تمام تکنیک‌ها و فوت‌وفن‌های کار با رزین را بیاموزید و سپس اقدام به تولید محصولات بزرگ یا در تعداد بالا کنید.

 

دلایل دفرمه شدن سطح رزین اپوکسی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم علت ناهموار شدن رزین اپوکسی به چند عامل بستگی دارد. مهم‌ترین دلایل دفرمه شدن یا ناهموار شدن سطح کار رزینی می‌تواند موارد زیر باشد:

 

سطح چوب خوب آماده نشده است

سطح چوب می‌تواند علت ناهموار شدن رزین اپوکسی باشد. در بسیاری از موارد هنرجویان یا حتی اپوکسی کاران با تجربه کاری نیز ممکن است نسبت به اجرای رزین روی سطح چوبی آماده نشده اقدام کنند. انواع بیس چوبی و محصولات چوبی آماده چوبی لیزری که مانندش در فروشگاه پاشا لیزر عرضه می‌شود، غالباً آماده برای اجرای رزین هستند. اما سطح کار چوبی که طبیعی باشد چنین شرایطی ندارد.

 

سطح چوبی که برای اجرای رزین اپوکسی انتخاب کردید، اگر ناهموار باشد و تاب یا عیوب دیگر داشته باشد، نتیجه کار را ناقص می‌کند. بنابراین درنهایت پس از خشک شدن رزین ممکن است شاهد فرورفتگی یا برآمدگی‌های زیاد روی سطح رزین باشید.

 

رزین ناکافی است

دیگر علت ناهموار شدن رزین اپوکسی مقدار کم رزین است. برای کسب تجربه در این زمینه و حرفه‌ای شدن در موردسنجش میزان نیاز سطح کار به رزین تنها راه‌حل تکرار و تمرین است. با چند بار ساخت محصول رزینی می‌توانید متوجه شوید که سطح کار شما به چه میزان رزین اپوکسی نیاز دارد. اگر نمی‌خواهید تکرار و تمرین و خرابی محصول زیادی داشته باشید، توصیه ما وزن کردن متریال رزینی است که استفاده می‌کنید.

 

وزن کردن رزینی که در ساخت هر محصول استفاده می‌کنید، کمک می‌کند تا کم‌کم مهارت شما در اندازه‌گیری چشمی رزین اپوکسی افزایش پیدا کند. اگر مقدار رزین اپوکسی که آماده کردید کافی نباشد و تمام سطح کار چوبی را پوشش ندهد، نتیجه کار سطحی ناهموار و بد فرم به شما خواهد داد. همین‌طور ممکن است یکبار اجرای رزین کافی نباشد و لازم باشد که مجدداً رزین تهیه کرده و روی لایه اول بریزید.

 

استفاده از پوشش سیلابی خیلی نازک

دیگر علت ناهموار شدن رزین اپوکسی استفاده از پوشش سیلابی خیلی نازک است. رزین اپوکسی باید در پوشش‌های 1.8 اینچی کامل استفاده شود تا به خوبی تراز شود.

 

حرارت زیادی به رزین دادید

حرارت دادن یکی از تکنیک‌های تقریباً همیشه کاربردی است که در هنر اپوکسی کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما نحوه حرارت دادن و میزان آن، شرط مهمی است که اپوکسی کاران باید به خوبی بیاموزند، در غیر این صورت با محصولی با سطح ناهموار مواجه خواهند شد. معمولاً اپوکسی کاران از حرارت برای حذف حباب‌های ایجاد شده داخل رزین استفاده می‌کنند.

 

اعمال حرارت بیش‌ازحد در حین اجرای تکنیک حباب زدایی سبب ایجاد اثر موج‌دار می‌شود. ضمن اینکه تجربه تکرار و تمرین به شما یاد می‌دهد که چه میزان باید به کارتان حرارت دهید، لازم است نکاتی را از قبل بدانید. برای اینکه جلوی ناهموار شدن رزین در اثر حرارت را بگیرید، باید مشعل را با سرعت زیاد روی سطح کار بچرخانید.

 

ممکن است یک ناحیه بیشتر حباب داشته باشد، باوجوداین از نگه داشتن شعله روی آن نقطه خودداری کنید و شعله را روی سطح کار بگردانید تا حرارت به‌صورت یکنواخت به تمام نقاط رزین برسد.

 

باد کولر یا پنکه

یک علت ناهموار شدن رزین اپوکسی که سبب به وجود آمدن موج روی سطح رزین می‌شود، باد کولر یا پنکه است. زمانی که می‌خواهید رزین و هاردنر را ترکیب کنید، دقت داشته باشید که اطراف پنجره باز نباشد یا اینکه کولر و پنکه روشن نباشند. این موارد محرک هستند و می‌توانند سبب ایجاد موج در رزین شوند.

 

ناهمواری سطح رزین را چگونه برطرف کنیم؟

گاهی هنرمند اپوکسی کار محصول را تهیه می‌کند و پس از خشک شدن متوجه ناهمواری سطح آن می‌شود. در چنین حالتی راه‌حل استفاده از سمباده است. لازم است سطح کار را سمباده بزنید و آن را صاف کنید. برای صیقلی شدن سطح کار در آخر آن را با سنباده 200 تا 300 صاف کنید. پس‌ازاینکه کار سمباده کشی به پایان رسید، گردوغبار سطح کار را با یک پارچه تمیز و استون بگیرید.

 

زمان دهید تا اثرات استون از بین برود. 20 دقیقه صبر کنید تا سطح کار کاملاً خشک شود، سپس می‌توانید یک پوشش سیلابی جدید از رزین روی لایه اول رزین بریزید

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما