زمان مطالعه: 3 دقیقه

مقایسه کفپوش‌ اپوکسی و کفپوش پلی یورتان: این دو کفپوش دو نوع جذاب از پوشش برای محافظت از سطح در برابر لکه‌ها، آسیب و خرابی، مواد شیمیایی، روغن و ساییدگی محسوب می‌شوند. هر دو نوع این کفپوش‌ها براق، آسان پاک‌شو و با دوام طولانی مدت می‌باشند. البته هر کدام از این کفپوش‌ها بر اساس نوع کاربرد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

مزایای کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی پوششی از جنس پلیمر ترموست است که در سه نو مختلف پایه آب، پایه حلال و 100% جامد قابل ارائه می‌باشد. تنوع در فرمولاسیون کفپوش اپوکسی این امکان را برای ما فراهم می‌کند که کفپوش با ضخامت 3 تا 10 میلی‌متر را فراهم نماییم. همچنین راحتی در کاربرد و مشخصه‌های پیوندی ویژه، از دیگر مزیت‌های کفپوش اپوکسی می‌باشد.

 

چسبندگی کفپوش اپوکسی به سطح بتن بسیار عالی است، تا جایی که در اکثر مواقع از کفپوش اپوکسی به عنوان بهترین محافظ برای کف‌های بتنی قدیمی و آسیب‌دیده یاد می‌شود. از ترکیب 100% جامد این نوع کفپوش می‌توان به عنوان بهترین فرمولاسیون کفپوش اپوکسی نام برد که سطحی سخت، ضخیم و بسیار مقاوم در برابر ضربه را ایجاد می‌نماید. کفپوش اپوکسی مقاومت بسیار بالایی در برابر تردد لاستیک‌های داغ اتومبیل‌ها، خش افتادن و سایش ناشی از آن‌ها دارد. اگرچه نوعی از کفپوش اپوکسی نیز وجود دارد که دارای خاصیت محافظت در برابر اشعه UV است اما شرکت اکسیرور این نوع کفپوش را برای مکان‌هایی که برای مدت زمان طولانی در معرض تابش اشه خورشید هستند پیشنهاد نمی‌دهد.

 

 

مزایای کفپوش پلی یورتان

کفپوش پلی یورتان همانند کفپوش اپوکسی نوعی پوشش پلیمری ترموست است که برای پوشش سطوح با کارایی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. کفپوش پلی یورتان گاهی اوقات به صورت خلاصه تحت عنوان اورتان نامیده می‌شود که البته این لفظ کوتاه شده در واقع یک اشتباه لفظی رایج محسوب می‌شود، زیرا تفاوت بسیار زیادی میان پلی یورتان و اورتان وجود دارد.

 

کفپوش پلی یورتان یک انتخاب مطلوب و مناسب برای پوشش کف پارکینگ‌ها به حساب می‌آید. ضخامت کفپوش پلی یورتان در حدود 2 تا 3 میلی‌متر است و همچون کفپوش اپوکسی بازه بزرگی از تغییرات ضخامت را دارا نمی‌باشد. با این وجود، ضخامت کمتر لایه کفپوش پلی یورتان نسبت به کفپوش اپوکسی نباید برای شما گول‌زننده باشد. کفپوش پلی یورتان در مقایسه با کفپوش اپوکسی قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و این انعطاف‌پذیری بهتر منجر به جذب انرژی بیشتر توسط کفپوش پلی یورتان می‌شود. کفپوش پلی یورتان همچنین از مقاومت به سایش بیشتری نسبت به کفپوش اپوکسی برخوردار است. در حقیقت می‌توان گفت، مقاومت به سایش کفپوش پلی یورتان تقریبا 3 برابر مقاومت به سایش کفپوش اپوکسی می‌باشد. مقاومت در برابر مواد شیمیایی از دیگر ویژگی‌های کفپوش پلی یورتان است که این مشخصه از کفپوش پلی یورتان در مقایسه با کفپوش اپوکسی بهتر است.

 

دیگر مزیت کفپوش پلی یورتان نسبت به کفپوش اپوکسی پایداری بیشتر آن در برابر اشعه UV می‌باشد. به این معنا که کفپوش پلی یورتان در مقایسه با کفپوش اپوکسی هنگامی که در معرض اشعه خورشید قرار می‌گیرد، زرد نمی‌شود و یا رنگ خود را از دست نمی‌دهد. سطح کفپوش پلی یورتان به اندازه کفپوش اپوکسی سخت نیست ولی مقاومت آن در برابر خط و خش بسیار بالاتر است. همچنین کفپوش پلی یورتان می‌تواند نوسانات دمایی بالاتری را تحمل نموده و مقاومت آن در برابر رطوبت بهتر می‌باشد. کفپوش پلی یورتان همچون کفپوش اپوکسی بازه وسیعی از رنگ‌های مات و بسیار براق را در بر می‌گیرد.

 

محدودیت‌های کفپوش پلی یورتان

اگرچه کفپوش پلی یورتان مزایای بسیار بیشتری نسبت به کفپوش اپوکسی دارد ولی چسبندگی کفپوش پلی یورتان به سطح سیمان زیاد خوب نیست و ضخامت‌های کم این نوع کفپوش روی سطح سیمان به اندازه کفپوش اپوکسی کارایی و دوام ندارد.

 

برداشت نهایی

پس از این توضیحات، سوال مهمی که مطرح می‌شود آن است که کدام نوع کفپوش اپوکسی برای ما مناسب‌تر است؟

 

به عنوان یک قانون کلی، استفاده هم‌زمان از هر دو نو کفپوش بهترین کارایی و دوام را برای شما فراهم می‌نماید. اگر شما قصد پوشش‌دهی سطح پارکینگ خود را دارید بهترین انتخاب استفاده از کفپوش اپوکسی پارکینگی به عنوان ترمیم کننده سطح و ضخامت‌بخشی به سطح است در حالی که از پلی یورتان می‌توان به عنوان پوشش نهایی برای محافظت از اپوکسی استفاده نمود. این امر می‌تواند از رنگ‌پریدگی و زرد شدن کفپوش اپوکسی جلوگیری نموده و مقاومت به سایش سطح را افزایش دهد. کفپوش پلی یورتان همچنین نسبت به کفپوش اپوکسی سطح بهتری را از لحاظ خاصیت ضد لغزندگی ایجاد می‌نماید.

 

در پایان می‌توان گفت که استفاده از پوشش ترکیبی اپوکسی و پلی یورتان به عنوان کفپوش پارکینگی خواص بسیار بهتری را نسبت به استفاده از هر کدام از این پوشش‌ها به ورت مجزا فراهم می‌کند. این در حالی است که بنا به شرایط اقتصادی و نوع کاربرد سطح، استفاده از اپوکسی یا پلی یورتان به صورت مجزا نیز می‌تواند انتخاب مناسب و ایده‌ آلی محسوب شود

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما