زمان مطالعه: 4 دقیقه

اجرای اپوکسی روی سرامیک چطور انجام می شود؟

کفپوش اپوکسی قابلیت اجرا روی انواع سطوح بتنی، سنگ، موزاییک و… می باشد. ولی آیا قادریم کفپوش اپوکسی را بر روی سرامیک نصب نمود؟ از معمول ترین شرایطی که مشتری جهت نصب کفپوش اپوکسی بر روی سرامیک اقدام می‌کند، پروژه‌های بازسازی و یا تغییرات در طراحی دکوراسیون داخلی و تغییر کاربری مکان است. در این پروژه‌ها استفاده از کفپوش اپوکسی به علت امکان ایجاد طرح‌های خلاقانه، عدم نیاز به حذف کفپوش قدیمی، عدم تحمیل وزن زیاد به سازه و ایجاد تغییرات قابل توجه در فضاسازی داخل بسیار محبوب است.

در کل، اجرای اپوکسی روی سرامیک گزینه ی مناسبی نیست چرا که روی سطح سرامیک موادی وجود دارد که مانع از چسبندگی مناسب مواد اپوکسی می شود. البته کفپوش های اپوکسی قابل اجرا بر روی سطوحی چون بتن، سنگ، موزاییک و … می باشند.

اجرای کفپوش اپوکسی بر روی هر محیطی دارای عیوب و محاسنی  است و هر کس لازم است پیش از شروع، با آن ها آشنایی داشته باشد تا با اطلاعات کامل، روش موردنظر خود را انتخاب کند.

در حالت کلی، بهترین چسبندگی بین اپوکسی و سطح بتنی پدید می آید که عالی ترین گزینه است.

بیشتر بخوانید مقاله اجرای اپوکسی روی سرامیک : کفپوش اپوکسی

اجرای اپوکسی روی سرامیک

آیا اپوکسی روی سرامیک نصب می شود؟

اجرای اپوکسی روی سرامیک همواره از جانب متخصصین این حوزه توصیه نمی شود چون سطح سرامیک دارای لایه ای است که مانع چسبندگی مواد اپوکسی می شود. پس اگر مجبور به این کار شدید، حتما باید لایه سطحی سرامیک بصورت کامل برداشته شده و سطح کار کاملا سیقل داده شود. علیرغم این بدانیم که کلیه سطوحی که یکپارچه نیستند( سنگ، موزاییک و …) از نظر تحمل بار ترافیکی مثل بتن عمل نمی کنند و مقاومت های لازم را ندارند.

ویژگی های اپوکسی

  • کفپوش های اپوکسی که یک ماده پلیمری هستند، دارای ویژگی هایی است که می توانند از سطح پایینی خود بطور کامل مراقبت کنند و باعث عدم سایش و فرسایش آن ها تا مدت های طولانی شوند.
  • این نوع کفپوش ها از مقاومت شیمیایی و مکانیکی بالایی برخوردارند که باعث می شود عواملی چون اسید، قلیا و … روی آن ها اثر منفی نگذارد و هم این که توانایی تحمل وزن زیادی را داشته باشند.
  • کفپوش های اپوکسی از نظر هزینه، قیمت بیشتری نسبت به دیگر کفپوش های موجود در بازار دارند ولی به علت مزایای بیش از اندازه مثل کیفیت، ماندگاری بالاتر، زیبایی و … به صرفه تر از دیگر کفپوش ها به حساب می آیند.

شیوه اجرای اپوکسی روی سرامیک

  1. پاک کردن سطح سرامیک

 جهت اجرای اپوکسی، سطح سرامیک باید تمیز، خشک و عاری از چربی و یا کثیفی باشد. برای تمیز کردن سرامیک می‌توانید از محلول الکل و آب استفاده نمایید.

  1. مخلوط کردن مواد اپوکسی

باتوجه به تعداد و مقدار سرامیکی که قرار است پوشش داده شود، می‌توانید مقدار اپوکسی مورد نیاز را تهیه نمایید. برای تهیه این مخلوط اپوکسی، باید قسمت‌های مساوی از قسمت الف و قسمت ب را با هم مخلوط کنید. در صورت لزوم به تغییر ترکیب اپوکسی، به دستورالعمل تولید کننده توجه کنید.

  1. نصب بر روی سرامیک

بعد از مخلوط کردن مواد، آن را با یک ابزار مثل کارد و کاردک و برس به سطح سرامیک اعمال نمایید. بلافاصله با استفاده از ابزارهای دیگر چون تراش کاری و سنگ زنی، سطح اپوکسی را همسطح و صاف کرده و به شکل نهایی دربیاورید.

  1. خشک کردن

در مرحله خشک کردن، بهتر است آن را برای مدتی در محیط خشک و گرم بگذارید. مدت خشک شدن اپوکسی به مقدار رطوبت و دمای محیط وابسته است.

  1. پوشش بخشیدن به سطح سرامیک

بعد خشک شدن کامل اپوکسی، می‌توان سطح سرامیکی را دلخواه پوشش دهید، مثل رنگ آمیزی یا استفاده از پوشش محافظ.

توجه داشته باشید که جهت اجرای درست اپوکسی بر سرامیک، به دستورالعمل تولید کننده رجوع کنید و به مواد شیمیایی حساسیت نشان ندهید. البته اطمینان از ایمنی و سلامتی خود، از دست کش و ماسک استفاده کنید و در معرض دود و بخارات اپوکسی قرار ندهید.

بیشتر بخوانید مقاله اجرای اپوکسی روی سرامیک : قیمت کفپوش سه بعدی در منزل 

امکان اجرای کفپوش اپوکسی، روی سطح سرامیکی وجود دارد.

ولی ابتدا هرگونه مواد (سیلر، جلا دهنده و…) که روی چسبندگی کفپوش ممکن است اثر گذار باشد باید پاک شود و سپس از یک پرایمر قوی مابین سرامیک و کفپوش استفاده گردد تا از چسبندگی مطلوب کفپوش با سرامیک اطمینان حاصل کنیم.

نکته‌ی مهم دیگر این است که، باید از یک میانی اپوکسی مناسب، برای هم تراز نمودن سطح روی سرامیک و پر کردن درزهای بین سرامیک استفاده شود تا سطحی دقیقا تراز ایجاد شود. هیچ ترک و حفره‌ای، پیش از اجرای لایه نهایی کفپوش اپوکسی نباید بر سطح باقی بماند. اگر درزها  بدرستی پر نشدند ممکن است روی سطح نهایی کفپوش اپوکسی، به صورت ترک نمایان شوند. بعلاوه در صورت استفاده از مواد اولیه میانی اپوکسی در ضخامت‌ های کم، ممکن است محل درز سرامیک در سطح نهایی کفپوش اپوکسی قابل تشخیص باشند.

جداسازی سرامیک از کف و اجرای کفپوش اپوکسی

اگر وضعیت سطح سرامیکی‌ جهت نصب کفپوش اپوکسی مطلوب نباشد، به جدا کردن آن از سطح اقدام شده و کفپوش اپوکسی بر سطح بتن نصب می گردد. در این حالت زمانی که سرامیک و کاشی را از کف جدا کرده و سطح بتنی پایینی نمایان شود، می‌توانی برای نصب کفپوش اپوکسی آماده بود.
جهت اجرای  کفپوش اپوکسی یا پوشش کف بر سطح بتن، در ابتدا بتن را آب بند کرده و در صورت پس دادن مواد شیمیایی و مایعات از نفوذ آن‌ ها درون بتن جلوگیری کنید.

سطوح بتن الزاما صاف، تراز، بدون خلل و تمیز باشد تا رزین بدرستی روی سطح اجرا گردد. کف سابی، تخلیه‌ ی ترک و درزها و ترمیم نقاط بی پایه و ضعیف برای اجرای کفپوش روی بتن هم انجام می‌ شود. پرایمر اپوکسی برای اطمینان از چسبندگی کفپوش اپوکسی به بتن بعنوان نخستین  لایه ازکفپوش اپوکسی بر سطح اجرا می‌ شود.

با توجه به ضخامت خواست مشتری و سیستم کفپوش طراحی شده لایه‌ میانی کفپوش اپوکسی در یک تا چند وهله به صورت لیسه‌ ای، ماستیک کاری، سیلیس پاش و یا خود تراز اجرا می‌شود و در صورت وجود ناهمواری‌ سطحی با استفاده از مواد کفپوش اپوکسی بتونه آماده شده و سطح بتونه کاری شده و آماده لایه‌ ی نهایی کفپوش اپوکسی می‌ شود.

بیشتر بخوانید مقاله اجرای اپوکسی روی سرامیک : کفپوش سه بعدی تالار 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما