زمان مطالعه: 6 دقیقه

روش اجرای گروت اپوکسی

در این مقاله به بررسی روش اجرای گروت اپوکسی پرداخته میشود. گروت اپوکسی فاقد مواد حلال و شکل پذیر و شامل سه بخش است. گروت اپوکسی شامل دانه بندی ویژه سیلیسی، رزین اپوکسی، سخت کننده، عمل آورنده آمین است. در هنگام مصرف گروت اپوکسی کافیست سه جزء آن با هم مخلوط شوند.

  انواع گروت:

  • گروت اپوکسی دوجزیی و یا سه جزیی
  • گروت منبسط شونده بر پایه سیمان
  • گروت سیمانی اصلاح شده با مواد پلیمری بسپار
  • گروت آماده منبسط شونده

بیشتر بخوانید مقاله روش اجرای گروت اپوکسی : کفپوش اپوکسی

اجرای گروت اپوکسی  

مزایای گروت اپوکسی

  • گروت اپوکسی سبب مقاوم سازی سریع سازه می شود که وابسته به دمای اطراف است.
  • گروت اپوکسی باقابلیت بالای چسبندگی به زیر کاهای معدنی و فولادی دارد.
  • دارای مقاومت در برابر ارتعاشات شدید است.
  • باعث سخت شدن بدون جمع شدگی است.
  • دارای مقاومت بالا در برابر حملات مواد شیمیایی است.
  • مقاومت مکانیکی فراوانی دارد.

مشخصات فنی گروت اپوکسی

  • جریان پذیری عالی
  • کارایی بسیار خوب و طولانی مدت
  • ناحیه باربری موثر بالا
  • تاب بالا در برابر لرزش‌ها و ارتعاشات
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • مقاوم در برابر خوردگی و ضربه
  • گیرش و کسب تاب نهایی سریع
  • تاب بالا در برابر تنش و مواد مضر شیمیایی
  • سیستم گرمازا با پیک پایین برای گروت ریزی در حجم زیاد

 گروت اپوکسی برای گروت کاری ملات ریزی برای پیوند محکم سازه ای در شرایط باربری دینامیکی بهینه می باشد.

روش اجرای گروت اپوکسی

  • آماده نمودن سطـح برای اجرای گروت اپوکسی

زیربنای بتنی با پایه ای که می بایست گروت ریزی شود، چندین هفته قبل از عملیات گروت ریزی اجرا می شود. این کار به بتن اجازه می دهد تا زمان کافی برای انقبـاض داشته باشد و تثبیت گردد و نیز استحکام لازم برای تحمل بار وارده از دستگاه را به دست آورد. زمان گروت ریزی حداقل باید ۲۸ روز یا ۴ هفته بعد از اجرای پایۀ بتنی باشد، بجز اینکه از مخلوط بتن مخصوصی استفاده کنیم. گام بعدی برداشتن لایه ضعیف از سطح بتن عمل آوری شده است. این لایه سطحی سست است و می تواند روی چسبندگی گروت به زیربنای مورد نظر تأثیر بگذارد.

مخصوصاً زمانی که  فوندانسیون در معرض اوزان دینامیکی باشد و گروت مصرفی بر پایۀ اپوکسی باشد. برداشتن این لایه ضعیف سطحی، بدون آسیب به بتن زیرین امری بسیار مهم است. سطح پایانی مناسب سطحی است که نزدیک نیمی از سنگدانه ها را نشان دهد و در عین حال سطح عاری از هرگونه مواد سست و گرد و غبار باشد. سطوح صفحات پایـه یا کف به روش فلز سفید، سندبـلاست می شوند. اگر تا دو روز بعد از آماده‌سـازی سطح، گروت کاری انجام نشود، صفـحات باید با پرایمر ضد آب پوشانده شوند. بعلاوه، انکر بولت‌ها باید با لایه ای ضخیـم از موم خمـیری یا گریـس پوشانده شوند.

  • مرحله مخلوط کردن

گروت باید پیش از استفاده مخلوط شود. این پروسه بسته به نوع گروت می تواند متفاوت باشد.

برای نمونه

  1. اپوکسی دو بخشی از سخت کننده و رزین تشکیل شده است. اول رزین را مخلوط کرده و سپس هاردنر را داخل آن می ریزند. در آخر، مواد را مخلوط می کنیم تا رنگ آن یکنواخت گردد. اختلاط مواد معمولاً حدود 3 تا 4 دقیقه به طول می انجامد.
  2. اپوکسی 3بخشی از سنگدانه، رزین، سخت کننده تشکیل شده است. در آغاز هاردنر و رزین با هم مخلوط می شوند تا یک رنگ یکنواخت تشکیل شود. بعد این مخلوط را در مخلوط کن ریخته تا با سنگدانه کاملا ترکیب شود. ماده مخلوط مصالح تا زمانی که تمام سنگدانه ها به رزین و هاردنر آغشته شوند ادامه می یابد. این کار 3 تا 4 دقیقه طول می کشد.

بیشتر بخوانید مقاله روش اجرای گروت اپوکسی : قیمت کفپوش سه بعدی در منزل 

گروت اپوکسی

  • روش مصرف و اجرای گروت اپوکسی

1. گروت ریزی ماشین آلات و  بیس پلیت

بیشتر از 50 درصد از گروت‌ها، برای گروت ریزی صفحه پایه یا کف‌های بتنی بکار برده می‌شوند. بکارگیری گروت با گرید صنعتی در زیـر صفحات پایه مـاشین آلات سنگین باعث می‌شود نیرو‌های تماسی به طور کامل از طریق گروت به فوندانسیون منتقل شوند. این انتقال نیرو، علاوه بر خنثی سازی ارتعاشات و ضربه، اتصال مستحکم و ایمنی بین ماشین آلات و فوندانسیون به وجود می‌آورد.

پس از آماده شدن مخلوط گروت اپوکسی، می‌توان گروت ریزی را بلافاصله شروع کرد. گیر افتادن هوا در گروت می‌تواند در عملکرد گروت اختلالاتی ایجاد کند. برای جلوگیری از این موضوع و خارج کردن هوای گروت، می‌توانید سطح گروت را از سمت پایه به اطراف ماله بکشید.

2. انکراژ  و مهار ماشین آلات سنگین

در این شیوه،  گروت در قالب‌ پیش ساخته شده که درون آن ها انکر بولت‌ها یا پیـچ‌های نگهدارنده قرار دارد، گروت ریزی می شوند. گروت‌ پایه اپوکسی یا محصولات انکراژ اختصاصی برای این کار بهترین گزینه هستند چون دارای استحکام چسبندگی و استحکام کششی بیشتری نسبت به گروت‌ بر پایه سیمانی هستند. توجه کنید پر کردن قالب‌های انکر، به عنوان یک فرآیند جداگانه قبل از تزریق و اجرای گروت ریزی اصلی انجام شود تا از پر شدن قالب‌ها بدون ایجاد حباب های هوا مطمئن شوید.

کاربرد گروت اپوکسی در صنعت

  • گروت ریزی در سیستم های انبارهای بلند
  • گروت ریزی درکارخانه جات و ماشین آلات موتوری
  • گروت ریزی در ژنراتورها
  • گروت ریزی در ریل جرثقیل ها
  • گروت ریزی در پمپ ها

بررسی دیگر کاربردهای گروت اپوکسی

مهار ماشین های سنگین: گروت اپوکسی، وزن مابین صفحه کف  و پایه بصورت متناسب انتقال می دهد و کارایی ایمن مهار را در طی عمر عملیاتی تجهیزات فراهم می سازد. گروت سیمانی سنتی غالبا برای بارهای ساکن استفاده می شود چون مستعد شکاف و ترک خوردن است که می تواند آسیب پذیری هایی شبیه صفحات پایه غیر همسطح، حفره ها، نشتی ها را نشان دهد.

ماشین‌ آلات گروتینگ با ترکیب (گروت اپوکسی 2 بخشی، گروت اپوکسی 3 بخشی) ضربه ارتعاشی را دفع می سازند، گرمای بیش از حد را دفع می‌کنند و در مقابل حملات شیمیایی قلیایی‌ها، روغن‌ها، اسیدها و حلال‌ها مقاومت می‌کنند. بعلاوه، اپوکسی دارای انقباض ذاتی کمی است که امکان حفظ تراز دقیق را بیشتر فراهم می کند.

ترمیم زیربنای آسیب دیده: شکاف و سایش ناشی از ماشین آلات سنگین مانند آسیاب و جرثقیل و ماشین تراش می تواند تاثیر طولانی مدتی بر پایه های سیمانی که آن ها را نگه می دارند داشته باشد. گروت اپوکسی 2 بخشی، گروت اپوکسی 3 بخشی را با جریانی آسان و مهندسی شده می‌توان برای تعمیر و پر کردن فضاهای خالی و ترک‌ها در ماشین‌آلاتی که قبلاً در سیمان قرار داده‌اند، به کار برد. یک پایه پایدار تزریقی برای تجهیزات سنگین ، مدت زمان خرابی را کم می کند، کارایی را افزایش می دهد و ROI را حفظ می کند.

تنظیم صفحات کفی : صفحه کفی قطعه ای هست که مستقیم بر روی پایه بتنی نصب می شود و به صفحات پایه ماشین آلات یا سایر تجهیزات سنگین پیچ می شود. در بین این لایه‌های صفحه یا گروت اپوکسی 2 بخشی، گروت اپوکسی 3 بخشی بعنوان عامل انتقال بار عمل می‌کند که صفحات جفت شده را تقریباً در هر شرایطی به درستی تراز و پایدار نگه می‌دارد. با استفاده از روشهای مناسب نصب و قراردادن، به آسانی کاربردی می شود و در قیاس با گروتهای سیمانی سنتی، عمر کارایی بالاتری دارد.

کلام آخر مقاله روش اجرای گروت اپوکسی

گروت ها طوری طراحی شده اند که قابلیت جذب نیروهای وارده و انتقال آنها به قسمت کار را داشته باشد، مثلاً در حین نصب ماشین آلات مختلف، نیروهای وارده توسط دوغآب یا ملات به فونداسیون بتنی منتقل می شود. ملات ها و دوغآب باعث ایجاد مقاومت مطلوب و قابل اعتماد و همچنین اتصال پایدار ملات یا دوغآب با سازه ها می شوند و دوغآب از یکطرف و سطح کار از طرف دیگر روی آن قرار می گیرد. به طور کلی 2 روش ملات کاری یا دوغآب در داخل سوراخ های محل اتصال لنگر وجود دارد.  گروت با ملات یا دوغآب خشک در روش اولیه تزریق با دوغآب خشک یا ملات در روش اول در این روش دوغآب با استفاده از نیروی فشاری قرار می گیرد.

هنگام استفاده از دوغ آب یا ملات مایع، به دلیل روان بودن این ماده، در هنگام دوغآب گیری قرار می گیرد. استفاده از دوغآب و ملات نوع خشک کاملاً سودبخش است و در کارهای ساختمانی کاربرد دارد، اما این روش جاگذاری همیشه مناسب نیست، به همین دلیل است که در عمل تمایل به استفاده از روش دوغآب مایع روز به روز در حال افزایش است. گروت با دوغآب سیال روش گروت سیال در مکان هایی که سوراخ ها تقریبا بسته و غیر قابل دسترس هستند استفاده می شود اما در خارج از آن به راحتی امکان تزریق دوغآب وجود دارد.

بیشتر بخوانید مقاله روش اجرای گروت اپوکسی : کفپوش سه بعدی تالار 

روش اجرای گروت اپوکسی

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما