زمان مطالعه: 5 دقیقه

کفپوش ترافیکی چیست؟

کفپوش ترافیکی و انواع آن یکی از محصولات ایمن و پرکاربرد در محیط های پرتردد نظیر؛ پارکینگ ها، سالن های ورزشی، خیابان ها و … می باشد. کفپوش ترافیکی از جنس کفپوش ‌های صنعتی است.

کفپوش ترافیکی، یک پوشش محافظتی برای سطح ‌هایی است که با ترافیک خودروها و پیاده‌روها در ارتباط هستند. متریال مورد استفاده برای کفپوش ترافیکی عموماً مواد پلیمری، بتن، اپوکسی، سیمان، رزین، و غیره نوع کفپوش ترافیکی اپوکسی از فرمول استاندارد رزین و فعال کننده ایجاد می شود و یکی از رایج ترین انواع کفپوش ترافیکی می باشد زیرا علاوه بر مقاومت بسیار بالا در برابر تنش های محیطی و فیزیکی، ظاهری زیبا دارد، قابلیت ترمیم دارد و بر روی هر نوع سطحی قابل اجرا می باشد.

کفپوش های تردد اپوکسی با توجه به نوع فرمولاسیون دارای چهار خاصیت ضد لغزش، ضد سایش، ضد الکتریسیته و ضد اشتعال می باشند. آشنایی با این کفپوش های ترافیکی و استفاده از آن ها در محیط های مورد نظر ساختمان های مسکونی، تجاری یا اداری تاثیرات زیادی در کاهش خطرات خواهد داشت.

بیشتر بخوانید مقاله اجرای کفپوشهای ترافیکی چیست؟ : کفپوش اپوکسی

کفپوش ترافیکی

ویژگی های کفپوش ترافیکی

این مدل کفپوش‌ها باید از ویژگی‌هایی مثل مقاومت در برابر خوردگی، ضربه، فشار، خوردگی، انعطاف‌پذیری، ضد لغزش، ضد آب و ضد آتش برخوردار باشند.  کفپوش ترافیکی باید در صورت لزوم، قابل تعویض باشد.

  • کاهش صدا و نویز: کفپوش ترافیکی می تواند به کاهش سطح سر و صدای تولید شده توسط تردد وسایل نقلیه و عابران پیاده کمک کند.
  • مقاومت در برابر خوردگی و فشار: کف تردد باید بتواند اثرات فشار و خوردگی ناشی از تردد خودروها و عابران پیاده را تحمل کند.
  • قابلیت نصب: کفپوش ترافیکی باید به راحتی نصب شود و در صورت نیاز به راحتی قابل جابجایی باشد.
  • ایمنی: کفپوش ترافیکی باید دارای ویژگی هایی مانند ضد لغزش، ضد خطر و مقاومت در برابر ضربه باشد تا از تصادف و آسیب به افراد جلوگیری شود.
  • انعطاف پذیری: کف ترافیک باید قابلیت خم شدن و انحراف را داشته باشد تا در برابر تغییرات دما و تغییرات سطح زمین مانند جریان آب و زمین لغزنده مقاومت کند.
  • ضد آب و ضد حریق: کفپوش ترافیکی باید در برابر آب و آتش مقاومت کند تا بتوان در مواقع بحرانی از آن استفاده کرد.
  • قابلیت تعویض و بازیافت: اگر کف ترافیک آسیب دیده یا نیاز به تعویض دارد، باید بازیافت باشد تا به محیط زیست آسیبی وارد نشود.
  • طول عمر: کفپوش ترافیکی باید طول عمر بالایی داشته باشد تا هزینه های نگهداری کاهش یابد و برای مدت طولانی قابل استفاده باشد.
  • کاهش هزینه های نگهداری: کفپوش های ترافیکی با مقاومت در برابر خوردگی، فشار و خوردگی نیاز به نگهداری و تعمیرات کمتری دارند که می تواند هزینه های نگهداری را کاهش دهد.
  • زیبایی و طراحی: کفپوش ترافیکی از متریال های مختلفی ساخته می شود که قابل طراحی و تزیین است و می تواند به زیباسازی و تزیین فضاهای شهری کمک کند.

انواع کفپوش ترافیکی

کفپوش های ترافیکی از مواد مختلفی ساخته می شوند و هر کدام ویژگی های خاصی دارند. سیمان، بتن، پلیمر، رزین اپوکسی مواد اولیه ساخت کفپوش های ترافیکی هستند.

  1. کفپوش ترافیکی پلی اورتان

پلیمر یورتان از ترکیب الکل های چند عاملی و ایزوسیانات به دست می آید. پلیمر به دست آمده بسیار مقاوم و قوی است. دوام بالایی در برابر سایش، ضربه و فرسایش دارد. در اثر شوک حرارتی و انبساط و انقباض ناگهانی تغییر شکل نمی دهد.

این پلیمر هیچ گونه رطوبتی را جذب نمی کند و کاملا ضد باکتری و ضد قارچ است. روش اجرای این کفپوش همانند کفپوش اپوکسی است و مواد پایه در محل مورد نظر با یکدیگر ترکیب شده و روی سطح روکش می شوند.

  1. کفپوش ترافیکی اپوکسی

پلی اپوکسید یا اپوکسی؛ از ترکیب اپوکسید با یک جزء سخت کننده، که اغلب پلی آمین یا پلی آمید هستند. به دست می آید. این پلیمر دارای خواص منحصر به فردی است که آن را برای مصارف مختلف مناسب می کند. کفپوش ترافیکی اپوکسی نوعی کفپوش بدون درز است.

این نوع کفپوش در برابر ضربه، فرسایش، مواد شیمیایی، حلال ها و غیره بسیار مقاوم است. کفپوش اپوکسی هیچ مایعی مانند آب، رطوبت، روغن را جذب نمی کند. سطح به دست آمده کاملا یکپارچه است و بدون درز و ترک است. شستشوی آن آسان است و در صورت استفاده صحیح، عمر طولانی خواهد داشت.

  1. کفپوش ترافیکی بتنی

کف ترافیکی ساخته شده از بتن بسیار مقاوم و ضخیم است. از این رو برای استفاده در مکان های شلوغ و شلوغ مانند خیابان ها، پارکینگ های روباز، پمپ بنزین ها، مجتمع ها و شرکت های مسکونی، تعمیرگاه ها، پایانه ها و ایستگاه های اتوبوس و … بسیار مناسب هستند که این نوع کفپوش ها مزایای زیادی دارد اما در صورت نصب نامناسب و عدم وجود فونداسیون؛ رطوبت را جذب می کند و قارچ و کپک روی سطح آن ایجاد می شود.

کفپوشهای ترافیکی از جنس بتن، به مرور زمان دچار تغییر رنگ و تغییر شکل می شوند. انواع روغن، چربی و مایعات در سطح بتن جذب می شوند و باعث ایجاد لکه روی سطوح می شوند.

بیشتر بخوانید مقاله اجرای کفپوشهای ترافیکی چیست؟ : قیمت کفپوش سه بعدی در منزل 

کفپوش ترافیکی چیست؟

معرفی انواع کفپوش بتنی ترافیکی

  • موزاییک پرسی اتوماتیک

کفپوش پرسی اتوماتیک یا در واقع همان موزاییک در حیاط، کف خانه، راه پله و ..و وجو دارد، که همان کفپوش های ایرانی است که بسیار به کار برده می شود. این موزاییک ها مقاومت بالایی دارند و دچار ساییدگی، خوردگی و شکستگی نخواهند شد.

  • کفپوش پلیمری

این نوع کفپوش معمولا بسیار پرکاربرد است که از رزین اپوکسی و پلی یورتان تشکیل شده است که به دلیل مقاومت قوی پوششی کامل و یکپارچه ایجاد می کند. این نوع کفپوش ها به دلیل ترکلم بسیار مستحکم در برابر نفوذ آب و رطوبت معمولا در فصل سرد بسیار مناسب هستند.

  • کفپوش بتنی شسته شده یا واش بتن

اصولاً همه شما بارها کفپوش بتنی شسته شده را در پارک ها، فضاهای باز و محیط های این چنینی دیده اید که به صورت شکسته طراحی شده است. این کفپوش معمولاً از ترکیبی از سنگدانه های رنگی و طبیعی، چسب بتن، پودر سنگ، الیاف و سایر مواد افزودنی تشکیل شده است.

  • کفپوش بتن پرسی

این نوع کفپوش در واقع همان طور که از نامش پیداست نوعی بتن است که چگالی و مقاومت قوی خود را از طریق پرس به دست می آورد. این نوع کفپوش معمولاً از ماسه، پودر سنگ، شن و سیمان تشکیل شده است. جالب است بدانید که کفپوش اکثر خانه های شما دقیقاً از همین بتن فشرده است، شاید تعجب کنید، اما باید بدانید که این کفپوش در اصل همان موزاییک است.

مزایای کفپوشهای ترافیکی :

  1. به راحتی تمیز می شود.
  2. به صورت یکپارچه و بدون درز نصب می گردد.
  3. دوام و ماندگاری بالایی دارد.
  4. در برابر نفوذ مایعات و مواد سیال بسیار مقاوم است.
  5. قیمت به صرفه ای دارد.

معایب کفپوشهای ترافیکی :

  1. نباید در حرارت و دمای بیش از 70 درجه سانتی گراد قرار بگیرد چرا که خواص خود را از دست داده و بد رنگ می شود.
  2. زمان اجرایی نمودن آن بسیار طولانی است.
  3. در برابر تردد خودرو های بسیار سنگین دوام چندانی ندارد.

کلام آخر

با توجه به اینکه انواع کفپوش بتنی ترافیکی نقش عمده و مهمی را در مقاوم سازی و استحکام بخشیدن به سطوح مختلف به عهده دارند، باید برای نصب آن ها اصول و قواعد لازم را مدنظر قرار دهید.

بیشتر بخوانید مقاله کفپوشهای ترافیکی چیست؟ : کفپوش سه بعدی تالار 

کفپوش ترافیکی چیست؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست
Call Now Buttonتماس با ما